De Heus

Marketo geeft digitale marketingactiviteiten een boost

Platformen

  • Marketo
  • Marketo integration with MS Dynamics CRM
  • GDPR compliency

Rol

Van strategie tot implementatie. Youwe hielp De Heus met het verkrijgen van inzichten en het organiseren van een interactieve workshop en ook met het implementeren en testen van de nieuwe sjablonen.

Oplossing

Volledige Marketo implementatie en roadmap

Hier lees je hoe we Marketo uitrolden voor een wereldwijd marketingteam. De Heus is een wereldwijde, toonaangevende producent van voedingsproducten en -concepten voor vee- en aquacultuurboeren. Hun klanten zijn kleine tot grote veehouders, integraties en dealers. Naast hun productaanbod is De Heus een expert in diervoeding, gezondheid en veeteelt en deelt ze de kennis en het inzicht met klanten om hen te helpen zich te ontwikkelen en verder te komen. Om dit te doen implementeerde Youwe het marketing automatiseringsplatform Marketo. 

De Heus zocht een schaalbare oplossing om de communicatie met hun klanten op wereldschaal te verbeteren. Het kan heel uitdagend zijn om met een wereldwijd marketing- en verkoopteam te werken voor verschillende regio's en met allerlei culturen. Vooral als de verschillende locaties en teams digitaal niet even ontwikkeld zijn. Om snel succes te boeken, maar ook om de blauwdruk te leggen voor een schaalbaar geautomatiseerd marketingsysteem, heeft Youwe Marketo met succes uitgerold. Een wereldwijd ''center of excellence'' oprichten waarmee de plaatselijke marketingteams hun eigen digitale marketingcampagnes kunnen starten. 

Het Marketo platform is volledig geïntegreerd met hun Microsoft Dynamics CRM platform. Zo krijgen de verkoopteams kwaliteitsinzichten in het gedrag van hun accounts, zodat ze er zeker van kunnen zijn dat hun verkoopactiviteiten en -gesprekken effect hebben. Samen met de teams van De Heus ondersteunt Youwe intelligente campagnes met behulp van de uitstekende mogelijkheden die Marketo biedt. 

Het wereldwijde ''center of excellence'' maakt het voor plaatselijke marketeers heel eenvoudig om campagnes uit te rollen met voorgedefinieerde structuren en rapporten. Dat bespaart elk land heel wat tijd bij het maken van campagnes en ze profiteren meteen van de kennis die wereldwijd wordt opgedaan. 

Onze oplossing

Met een workshop het project succesvol starten

Beginnend met een inventarisatie van de marketing roadmap, organiseerde Youwe een workshop met De Heus om de wereldwijde marketing- en communicatiestructuren en uitdagingen van de organisatie helemaal te doorgronden. Dit resulteerde in duidelijke strategische doelen en KPI's, die gebruikt konden worden om de lange lijst van marketingambities te prioritiseren. Niet alleen voor het marketingteam is het belangrijk om een duidelijk zicht te hebben op de strategie en de acties. Maar om een effectieve uitrol te hebben, konden we de uitkomsten gebruiken om de verschillende regio's uit te dagen en te kijken of we de globale strategie konden aanvullen met plaatselijke behoeften en inzichten. Zo konden we de nodige steun krijgen van de verschillende regio's en er zeker van zijn dat het Marketo-platform ook in hun plaatselijke omgeving zou werken.

Adobe Marketo

Youwe heeft Adobe Marketo voor De Heus geïmplementeerd en de eigen Microsoft Dynamics integratiegeconfigureerd. Het platform zorgt ervoor dat alle gegevens over verkoop- en marketingactiviteiten geconsolideerd kunnen worden en dat marketing-interacties met prospects op het juiste moment met de juiste boodschap in gang gezet kunnen worden. We begonnen met de invoering van een voorkeurscentrum dat ervoor zorgde dat de aanmeldgegevens conform de AVG werden beheerd. Zo verbeterden we ook de gegevenskwaliteit van het prospect- en klantenbestand van De Heus. De volgende stap was het bouwen van de structuur om herbruikbare marketingcampagnes mogelijk te maken in het Marketo ''center of excellence''. Op die manier konden de plaatselijke marketingteams profiteren van de lessen en structuren die in de wereldwijde organisatie al voorhanden waren. Dat resulteert in een kortere ''time to market'' voor de verschillende marketinginitiatieven en in een betere rapportage van behaalde resultaten per initiatief. 

Een van de marketingactiviteiten was het maken van slimme e-mailsjablonen. Zo kun je heel gemakkelijk flexibele en gepersonaliseerde campagnes opzetten. De configureerbare structuren helpen de marketingteams om gemakkelijk geavanceerde e-mailcampagnes op te zetten. Met de landingspagina's van Marketo kun je optimaal converterende landingspagina's maken voor verschillende campagnes. Met de personalisatiemogelijkheden voor inhoud van Marketo konden we de betrokkenheid en conversie verhogen.

Effect van UX op conversie

Toen de roadmap eenmaal was vastgesteld, konden we werken aan een effectieve UX voor de e-mailsjablonen en landingspagina's. 

  • UX principes voor e-mailmarketing
  • Ontwerpsysteem voor e-mailmarketing
  • Ontwerpmodules voor e-mailmarketing
  • Best practices voor een betere gebruikerservaring bij e-mailmarketing

 

De resultaten

Nu de eerste wereldwijde regio's met Marketo van start zijn gegaan, profiteert De Heus van het volledige vermogen van een zakelijke marketing automatiseringsoplossing. Nieuwe campagnes kunnen in zeer korte tijd gestart worden, terwijl aan alle best practices wordt voldaan. Dit heeft de afstemming tussen de marketing- en verkoopafdelingen positief beïnvloed. Voor het eerst heeft de organisatie een totaalbeeld van de prestaties van de marketinginitiatieven, wat de organisatie vooruit helpt op het gebied van datagestuurde marketing. Er wordt nu meer tijd besteed aan campagnes waarvan De Heus kan voorspellen dat ze succesvol zullen zijn. De betrokkenheid van klanten is toegenomen, waardoor het voor de verkopers van De Heus eenvoudiger is om uit de beschikbare gegevens inzichten te verzamelen. Uiteindelijk heeft dit op wereldniveau gevolgen voor de cross-and-upsell mogelijkheden van De Heus.

Platformen

  • Marketo
  • Marketo integration with MS Dynamics CRM
  • GDPR compliency

Rol

Van strategie tot implementatie. Youwe hielp De Heus met het verkrijgen van inzichten en het organiseren van een interactieve workshop en ook met het implementeren en testen van de nieuwe sjablonen.

Oplossing

Volledige Marketo implementatie en roadmap