Zonnebrillen.com
Hoewel het Nederlandse Zonnebrillen.com op zichzelf al winstgevend was, was de overname een logische stap voor team Zonnebrillen, de oorspronkelijke oprichter. “Alles draait om schaalvergroting. Als je wilt concurreren met de topspelers dan moet je een speler van dezelfde grootte zijn. Door op te schalen met Magento 2 Commerce, kunnen we nu het volledige potentieel van Zonnebrillen.com bereiken.” Om het nieuwe, schaalbare commerceplatform succesvol in te richten, waren solide databeheer en een goed gestroomlijnde integratie van het systeem van Zonnebrillen.com aanvullende voorwaarden. Dat is waar PIM-oplossing Akeneo en iPaas Alumio om de hoek kwamen kijken.
Onze oplossing
De stijgende verkoopcijfers gingen niet alleen met voordelen gepaard. Met de toegenomen orderaantallen nam ook het aantal retouren toe. Al die geretourneerde zonnebrillen moesten snel verwerkt worden, zowel fysiek als in het voorraadbeheer. En dit was niet de enige uitdaging. Ook het e-commerce platform moest het nieuwe prestatieniveau van het bedrijf aankunnen. "We werkten in de Open Source versie van Magento 1. Het is ongelooflijk wat je ermee kunt doen, maar er zijn beperkingen aan dit platform."
Vanwege het open source karakter, de grote support base en de mogelijkheid om tienduizenden artikelen op hun eigen manier te kunnen presenteren, koos Zonnebrillen.com voor een upgrade naar een Magento 2 Commerce platform. "Er was niets mis met onze oude shop, maar we wisten dat er een punt zou komen dat het niet meer zou voldoen. Met het nieuwe platform kunnen we verder, zijn we schaalbaar en bovenal toekomstbestendig" Mischa vindt het belangrijk om een bepaalde voorspelbaarheid te creëren.
Om data te beheren op een manier die de groeiambities van Zonnebrillen.com ondersteunt, werd naast de iPaas-tool Alumio een Akeneo PIM-platform geïmplementeerd. Voorheen werden gegevens in Magento beheerd via meerdere imports voor elk afzonderlijk product - een oplossing die niet schaalde volgens de behoeften van Zonnebrillen.com. Een van de andere complicaties was dat elke zonnebril unieke specificaties heeft, maar verschillende kleuren en maten. Dat betekent dat 80% van de productspecificaties hetzelfde blijft, terwijl 20% verandert bij het veranderen van maat of kleur. Akeneo maakte het mogelijk om productmodellen te gebruiken, die makkelijker te schalen zijn. Dit resulteerde in beter gestructureerde data en datakwaliteitsmanagement. Alumio is geïmplementeerd om producten van ERP naar Akeneo te synchroniseren en verrijkte producten van Akeneo naar Magento. De prestaties van Magento zijn verbeterd door het verwijderen van logica die bedoeld was om producten toe te wijzen aan categorieën in Magento zelf. Dit heeft verbeterde prestaties en dus betere conversies tot gevolg.
De resultaten
Met als doel om consistent te blijven groeien, is het voor het team van Zonnebrillen belangrijk dat de technische kant van de webwinkel feilloos werkt. Door de pijlers van groei, schaalbaarheid en technologie in balans te houden, kan Zonnebrillen.com samen met haar partners werken aan hetzelfde doel; dag in dag uit zoveel mogelijk zonnebrillen verkopen. Met de kracht van een multinational achter ons en Youwe naast ons, hebben we het gevoel dat we in de Premier League spelen."