terStal

Een toekomstbestendig e-commerce platform met een up to date digitale huisstijl

Rol

Strategie en Implementatie

Oplossing

Youwe creëerde een toekomstbestendig e-commerce platform met een up to date digitale huisstijl.

TerStal is een kledingzaak met ruim 200 fysieke winkels in Nederland. Ze bieden modieuze kleding voor het hele gezin tegen een betaalbare prijs. De huidige Magento 1 webshop kon echter de ambities van terStal niet meer ondersteunen. Youwe werd niet enkel benaderd om het nieuwe e-commerce platform te creëren, maar ook om de huisstijl op te frissen en een nieuwe Magento 2 shop te ontwerpen.  
 

Voordat gestart werd met het bouwen van de nieuwe Magento winkel werden er intensieve workshops georganiseerd om zowel de technische als de ontwerpbehoeften van terStal te analyseren. Het doel was om een duurzaam en toekomstbestendig e-commerce platform te ontwikkelen met een up to date digitale huisstijl. En exact dat hebben we gedaan.

Om een digitale strategie met succes uit te voeren is niet alleen de oplossing zelf belangrijk maar ook het ontwerp, het klanttraject en de gehele marketing roadmap/strategie.

Onze oplossing

Workshops & strategy 

We startten het project met het opzetten van een aantal workshops en strategiesessies om niet alleen een beter inzicht te krijgen in de noden en wensen van terStal, maar ook om duidelijk inzicht te krijgen in hun IT-architectuur. De resultaten van de workshops schetsten de scope van het project en daarmee definieerden we de must haves en could haves volgens de MoSCoW-methode. Dit leverde een duidelijk stappenplan en begrip van de taken op, om het project goed te kunnen starten. 

Samen met het strategieteam van Youwe en het team van terStal werden strategie- en ontwerpworkshops opgezet. Het merk DNA van terStal werd in kaart gebracht voor het ontwerpgedeelte van de workshop. Het resultaat van de workshops toonde iedereen, van de belangrijkste belanghebbenden tot bestaande en potentiële klanten, het authentieke gevoel van het merk. Deze output werd gebruikt om de huisstijl- en ontwerpfase te starten waarnaar het interne team kan verwijzen bij het opstellen van elke vorm van communicatie of strategie. Het merk-DNA bestaat uit drie belangrijke pijlers: 

  • Positionering - Wat geeft het merk zijn bestaansrecht? 
  • Doel - Voor wie is het merk en wat is de boodschap? 
  • Persoonlijkheid - Wat is de "look" van het merk? 

Een up to date huisstijl   

Tijdens de workshop werden vier ontwerpprincipes gedefinieerd. Deze ontwerpprincipes vormen de basis van de nieuwe huisstijl en visuele taal van terStal. TerStal heeft een groot klantenbestand dat gewend is aan hun visuele taal, dus de nieuwe stijl moest herkenbaar blijven, maar tegelijkertijd actueel en fris zijn. Onze eerste doelstelling was om nadruk te leggen op coherentie in de huisstijl. Onze tweede doelstelling was het moderniseren van de visuele taal.      

Deze doelen werden bereikt door het kleurenpalet van terStal te actualiseren. We hebben bestaande kleuren opgefrist en een tweede en derde palet toegevoegd om flexibiliteit in het palet aan te brengen. Ook werd de typografie bijgewerkt voor een optimale integratie met het web. We hebben nieuw typografie ingevoerd, met hetzelfde karakter maar dat geschikter is voor het web. Gecombineerd met de bijgewerkte fotografie slaagde we er zo in een samenhangende visuele taal te ontwerpen die we hebben vastgelegd in een ontwerpsysteem. Deze nieuwe visuele taal werd tot in detail gedocumenteerd om de samenhang in de toekomst te kunnen garanderen. 

Nieuwe ontwerpen 

Vanuit een Minimum Viable Product (MVP) werden ontwerpen gecreëerd voor de Magento 2 shop. Naast de componenten voor de webshop, zoals de detailpagina's voor de producten of lijstpagina's, omvatten deze:

  • Flexibele systemen met alle onderdelen die nodig zijn om merkgebonden en krachtige homepagina's of campagnes op te zetten 
  • Een op maat gemaakte store locator waarmee bezoekers gemakkelijk de dichtstbijzijnde terStal-winkel kunnen vinden 
  • Een op maat gemaakte winkelwagen en checkout die kunnen worden geïntegreerd met het loyaliteitsprogramma van terStal 

E-commerce  

Het was voor terStal snel duidelijk dat ze gebruik wilden maken van een Magento 2 platform. Dit was voor hen de belangrijkste reden om Youwe te contacteren. Hun huidige Magento 1 platform paste namelijk niet meer bij hun ambities en het Magento 1 systeem was end-of-life

In de requirements workshops inventariseerden we de Magento 1 webshop en bepaalden we samen de benodigde MVP. Tijdens de workshop werd duidelijk wat er voor de meeste user stories moest gebeuren. Vanaf toen draaide het project op volle toeren. Dit zodat de nieuwe winkel live kon gaan voor de start van het nieuwe seizoen, wat een strakke deadline betekende. Dankzij de inspanningen van beide partners werd de deadline mooi gehaald. 

De Magento 2 webshop werd gebouwd en geïntegreerd met de volgende systemen:

  • Cow Hills, POS 
  • Buckaroo, partner voor betalingen 
  • Vemt, Platform voor Klantenbinding  
  • PFA, de ERP van terStal 

Makkelijk betalen 

In nauwe samenwerking met Buckaroo werd ook de checkout verbeterd. Het doel was het verhogen van het gebruiksgemak voor de klant, door de checkout in zo weinig mogelijk stappen te laten verlopen. Zo toont tijdens het afrekenen de meestvoorkomende betaalmethode als eerste optie. 

Het belang van data 

Je kan geen goed e-commerceplatform aanbieden zonder 100% correcte tracking te hebben die door alle partijen als betrouwbaar wordt beschouwd. Daarom gingen we met het terStal team zitten om gezamenlijk te bepalen welke tracking moest worden overgedragen van hun Magento 1 opzet naar de nieuwe Magento 2 opzet. Daarnaast werden de nieuwe vereisten en wensen toegevoegd aan de tracking voor de Magento 2 webshop. Een geheel nieuwe Google Tag Manager-container kwam tot stand die veel eenvoudiger en duidelijker is. 

Hiervoor stelden we een Data meetplan op welke ervoor zorgden dat alles gereed was om alle terStal-KPI's van de volledige website te meten. Dit plan bevatte instructies voor het Youwe ontwikkelingsteam om de instellingen te wijzigen voor Enhanced E-commerce. De implementatie werd grondig gecontroleerd door zowel terStal als Youwe om er zeker van te zijn dat we allebei de tracking 100% betrouwbaar vonden. Ook een controle op tracking pixels voor onder meer Google Ads en Facebook werd uitgevoerd. 

De nieuwe trackingmogelijkheden bieden terStal de optie om te starten met het optimaliseren van de nieuwe website en de klantervaring om zo de omzet verder te laten groeien. 

De resultaten

De Magento 2 webshop is online en dus kan fase 2 van het project starten. Fase 2 focust op het verder optimaliseren van de nieuwe webshop. terStal heeft nu een duidelijke visie op de digitale strategie en bezit een huisstijl die past bij de digitale ambities. Met de nieuwe webshop is terStal klaar voor de toekomst.  

Het verder uitbreiden van de functionaliteiten van de Magento winkel werd onder de loep genomen. Onder andere van de levering 'volgende dag' naar 'dezelfde dag'. Bovendien biedt TerStal nu ook duurzamere verzendmogelijkheden. Denk aan koeriers met elektrisch transport of CO2-neutrale bezorging. “We zoeken partners met dezelfde normen en waarden. Voor ons is duurzaamheid niet iets waar we over praten, maar een vast gegeven” zegt Dominique Gloudemans, e-commerce manager bij terStal.“We zijn altijd actief bezig om alle stappen in de distributieketen waar mogelijk duurzamer te maken.”  

Het bedrijf heeft heel wat ambities voor de toekomst. Voor de nabije toekomst focussen we op het vergroten van de naamsbekendheid bij gezinnen. “We staan het sterkst in de regio waar we oorspronkelijk vandaan komen. Dus richten we ons vooral op het realiseren van offline en online groei in het westen van Nederland, door nieuwe winkels in de regio te openen en onze zichtbaarheid te vergroten met onze marketingcampagnes. Het einddoel blijft tevreden klanten.” Youwe en terStal blijven samenwerken om dit doel te realiseren. En de e-commerce mogelijkheden voor terStal zijn eindeloos. We werken op strategisch niveau verder samen om de e-commercereis van terStal voort te zetten.  

Rol

Strategie en Implementatie

Oplossing

Youwe creëerde een toekomstbestendig e-commerce platform met een up to date digitale huisstijl.