Schneider Electric

Wereldwijde B2B-speler start met D2C tijdens hun digitale transformatie

Platformen

Rol

Youwe heeft het Magento platform en alle noodzakelijke integraties geïmplementeerd. Youwe was verantwoordelijk voor de voorbereidende fase om de benodigdheden te verzamelen en een realistische inschatting te maken. Tijdens het project werd de scope bewaakt en een solide oplossing geleverd.

Oplossing

Een Magento 2 platform met geweldige gebruikerservaring om de B2C-markt te betreden, inzicht te krijgen op haar klanten en alle noodzakelijke integraties om dit te realiseren.

Schneider Electric is met activiteiten in meer dan 150 landen een wereldwijde marktleider op het gebied van energiebeheer en -automatisering. Schneider Electric verkoopt voornamelijk op de B2B-markt en via wederverkopers. Volgens Robert Jan van Nouhuys, Manager Digitale handel, lopen zij mede daardoor tegen een uitdaging aan. "Om klanten beter te begrijpen en te ondersteunen in het koopproces, moeten we precies weten welke factoren de eindklant beïnvloeden".

"Met onze eigen webshop kunnen we snel nieuwe producten, inhoud en hulpmiddelen testen voordat we ze breed inzetten via ons partnernetwerk". Omdat Schneider Electric niet direct aan hun eindklanten verkocht, hadden ze geen inzicht in hun klantdata en wisten ze dus niet precies hoe ze hen moesten benaderen. Hier kwam Youwe in beeld. Schneider Electric vroeg ons om ze te helpen bij het bouwen van hun eigen webshop. We hebben gekozen voor een Magento platform. 

Naast het verkrijgen van meer klantinzichten hoopt Schneider Electric te ontdekken welke innovaties nodig zijn, hoe de branding kan worden verbeterd en welk assortiment het beste bij hun publiek past. Ze distribueren hun producten zelf over de markt om maximale controle te houden over de vraagontwikkeling. Schneider Electric diende hun digitale transformatie op de B2C-markt te starten. 

Omdat Schneider Electric niet rechtstreeks aan hun klanten verkocht, hadden ze geen inzicht in hun klantgegevens en wisten ze niet hoe ze die moesten benaderen.

Onze oplossing

De Magento shop vormt nu de basis voor een geheel nieuwe direct-2-consumer benadering op de Nederlandse markt. De feilloze online ervaring zorgt ervoor dat klanten de juiste combinatie van bijpassende producten te zien krijgen. Een hele verlichting gezien dit voor niet-professionele gebruikers vaak een gedoe kan zijn. Niet alleen worden klanten nu bediend vanuit het Schneider Electric Magento platform, maar ook via de aangesloten marktplaatsen. Allemaal vanuit één punt van waarheid waardoor alle data up-to-date en correct is.

De grootste uitdaging was om een succesvolle bedrijfscase te realiseren in één land, zodat deze kon worden overgenomen in de meer dan 170 andere landen waar Schneider  Electric actief is. De gekozen oplossing diende zeer schaalbaar te zijn, maar ook gemakkelijk te gebruiken voor de lokale marketeers. Wij hebben ons gericht op de volgende uitdagingen:

  • Integreren van de product configurator
  • Compliancy van productdata Elektrotechnisch Informatiemodel (ETIM)
  • Uitwisseling van het INSBOU order format (data standaard gecontroleerd door de communicatie-commissie voor normen in de bouw- en installatiebranche)
  • Integreren van logistieke derde partijen en retourafhandeling
  • Een Content Marketing platform met rijke content en slimme product taxonomies
  • Integreren van datastromen naar de marktplaatsen

Magento 2

We hebben Magento 2 gebruikt. Vanuit de shop kan Schneider Electric de home- distributieportefeuille direct online aan de eindverbruiker verkopen. Dankzij de Magento -functionaliteiten kan Schneider Electric hun producten op nieuwe, zeer aantrekkelijke manieren tonen; manieren die niet zo vaak gebruikt worden in B2B-markten. We hebben de shop gebruikt als een platform om hun producten te tonen, hun klanten te informeren over de producten, rechtstreeks een sterke relatie op te bouwen met klanten en hen te vertellen over de laatste trends en ontwikkelingen in de industrie.

Van B2B naar B2C

Dit is eigenlijk de eerste keer dat Schneider Electric als fabrikant rechtstreeks via een eigen onlinekanaal aan B2C-klanten verkoopt. Hierdoor dienden alle bedrijfsprocessen  van logistiek, financiën, juridische zaken en klantenservice te worden omgezet in B2C. ''De grootste uitdaging die we hebben is het veranderen van de mindset van onze traditionele verkoopkanalen. Door ons rechtstreeks te richten op de consument hebben we nu de mogelijkheden om een zeer traditionele markt te verschuiven.''

Experience design

Youwe's design team collaborated closely with Schneider Electric to create a comprehensive UX strategy for the global b2c ecommerce website. They conducted workshops to define this strategy and worked on the full UX and UI for the website, ensuring that it was user-friendly and visually appealing. The team also created a custom configurator where users could personalize their wiring devices. Additionally, they provided ongoing UX support to Schneider Electric, ensuring that the website remained up-to-date and responsive to user feedback. To maintain consistency across the website, the team also developed a design system that could be easily applied to different country-specific features. Finally, they collaborated on a content strategy that helped to engage and educate users about Schneider Electric's products and services. Overall, Youwe's design team played a key role in creating a successful and user-friendly ecommerce platform for Schneider Electric. 

De resultaten

Het project is gestart in september 2019 en in januari 2020 live gegaan; de Magento webshop was gebouwd. De webshop heeft een goed werkend UX-ontwerp dat ervoor zorgt dat klanten de producten van Schneider Electric gemakkelijk en snel kunnen vinden. Tevens kunnen klanten veel relevante content vinden op de webshop waardoor het Magento 2 platform een echte ervaringsgerichte webshop is. 

Het resultaat is een goed functionerende webshop waar de volledige orderstroom kan worden beheerd die aansluit op SAP en levering (logistiek). Door de Channable integratie kan Schneider Electric producten op een groot aantal platformen verkopen terwijl de juiste orderstroom behouden blijft.

Platformen

Rol

Youwe heeft het Magento platform en alle noodzakelijke integraties geïmplementeerd. Youwe was verantwoordelijk voor de voorbereidende fase om de benodigdheden te verzamelen en een realistische inschatting te maken. Tijdens het project werd de scope bewaakt en een solide oplossing geleverd.

Oplossing

Een Magento 2 platform met geweldige gebruikerservaring om de B2C-markt te betreden, inzicht te krijgen op haar klanten en alle noodzakelijke integraties om dit te realiseren.

Cookies accepteren?

Youwe gebruikt cookies om u de beste online ervaring op onze website te geven. Wil meer weten? Bekijk onze Privacy voorwaarden

Cookie instellingen