Jac Hensen

Een stijlvolle strategie via meerdere kanalen

Platformen

  • Magento 2 Commerce
  • Alumio

Rol

Strategie, implementatie, integratie

Oplossing

Door Magento 2 Commerce en Alumio te combineren, heeft Jac Hensen zijn benadering via meerdere kanalen geüpgraded om de best mogelijke klantervaring te bieden

Met twaalf fysieke winkels en een succesvolle webwinkel is Jac Hensen een van de grootste retailers op het gebied van herenkleding. Omdat het bedrijf de volgende stap met betrekking tot zijn online groei wilden zetten, heeft het bedrijf Youwe benaderd. Het familiebedrijf bleef zowel online als offline groeien. Het geheim? "We nemen weloverwogen beslissingen en doen een stap extra voor de klant", aldus Jos Pieters, CTO & product owner e-commerce.

Jac Hensen is in 1977 door Jacques Hensen opgericht. De meeste ondernemers in zijn vakgebied kozen er destijds voor eigentijdse boetieks te openen, met name op het gebied van dameskleding. Jac Hensen koos er echter voor om zijn winkel op de klassieke man te richten. De kleding is in de loop der jaren moderner geworden, maar de modegoeroe is altijd trouw aan zijn oorspronkelijke doelgroep gebleven. Omgekeerd geldt hetzelfde: "Veel vrouwen slenteren graag door (online) winkelstraten en combineren allerlei artikelen en merken. Voor de gemiddelde man is dit anders en als hij eenmaal klant is, blijft hij dat meestal voor een langere periode", zegt Jos.

"Youwe is het eerste digitale bureau waar de kwaliteit van de ontwikkeling consistent is." - Jos Pieters

Onze oplossing

Offline en online synchroniseren

Met Magento 2 Commerce kan Jac Hensen zijn offline ervaring ook online bieden. Volgens Jos is de interactie tussen de fysieke winkels en de webwinkel een belangrijke reden voor het succes. "We streven ernaar om de service in onze winkels ook online te bieden." Het was eenvoudig om voor Magento 2 Commerce te kiezen omdat Magento 1 eerder naar tevredenheid door Jac Hensen is gebruikt. "Ik verwacht dat we naar Magento 3 zullen upgraden en niet naar een ander platform zullen overstappen", aldus Jos.

 

 

Naast de chatfunctie doet het bedrijf dit aan de hand van uitgebreide productinformatie, modetips en de mogelijkheid om kleding te reserveren. Vervolgens kunnen klanten deze artikelen op de gewenste locatie passen en op maat laten maken. "Mensen komen nog steeds graag naar de winkel voor bepaalde outfits, zoals een pak."

De verbindende factor

Het online kanaal zorgt ervoor dat ook de kleinere winkels het volledige assortiment kunnen aanbieden. "De webwinkel is de verbindende factor tussen alle winkels." Op papier vertegenwoordigt de webwinkel ongeveer twaalf procent van de totale omzet, maar in de praktijk is de bijdrage van het online kanaal veel groter. Jos zegt dat ongeveer dertig procent van de online bestellingen van fysieke winkels afkomstig zijn. De omzet wordt echter aan de betreffende locatie toegeschreven. "We willen voorkomen dat winkelpersoneel zich bedreigd door online verkoop voelt omdat dit een negatieve invloed op de synergie tussen de kanalen kan hebben."

Synergie en integraties

Deze synergie is er niet altijd geweest en om alle componenten te combineren is Jac Hensen naar een webwinkel die met Magento 2 is ontwikkeld en een integratie via Alumio geüpgraded. Dankzij de implementatie van Alumio is er synergie ontstaan die de online winkel met de aangepaste ERP verbindt. Alle online en offline bestellingen en voorraden worden via Alumio gesynchroniseerd, zodat de gegevens altijd up-to-date zijn. "We willen dat onze medewerkers de klanten van dienst kunnen zijn." De gegevensuitwisseling kan een zware belasting voor de verbonden systemen zijn en via Alumio kunnen we ervoor zorgen dat onze centrale systemen zo stabiel mogelijk blijven.

De resultaten

Klanttevredenheid

Met een gemiddelde score van 9,2 scoort Jac Hensen uitzonderlijk hoog op het gebied van klanttevredenheid. Het bieden van een constante kwaliteit is een voorwaarde om deze score te behouden. Het motto "Always the right fit" draagt het familiebedrijf graag uit naar zijn partners, die toevallig allemaal in Groningen gevestigd zijn. "Groningen is tot het Silicon Valley van Nederland uitgegroeid. Volgens Jos is de expertise die deze bedrijven bieden goud waard. "Vooral op het gebied van IT zijn specialisten schaars." Toen Magento bekendmaakte dat Magento 1 vanaf juni 2020 vanwege het einde van de levensduur niet meer zou worden ondersteund, wist Jos meteen dat hij een webwinkel wilde lanceren die met Magento 2 zou worden ontwikkeld. "We wilden absoluut niet naar een andere partner overstappen. Toen Magento in 2018 door Adobe werd overgenomen, wisten we zeker dat onze keuze voor dit e-commerceplatform de juiste was."

Inzichten en groei

De integratie via Alumio geeft ons inzicht in onze gegevensuitwisseling en dit hebben we nooit eerder gehad. Vooral bij een migratie, maar ook bij onze dagelijkse werkzaamheden, bieden deze inzichten ons grote voordelen. Het Alumio-dashboard biedt ons de informatie die we nodig hebben en we kunnen onze gegevens op elk moment valideren, zodat we altijd weten wat er gebeurt. Voor sommige bedrijven gaat de groei van het online kanaal ten koste van de fysieke winkels, maar bij Jac Hensen is dat niet het geval. Vier decennia geleden begon het bedrijf met één winkel in Amersfoort. Momenteel heeft het bedrijf op twaalf locaties een winkel en een succesvolle webwinkel. Verder is Jac Hensen is nog net zo ambitieus als toen het bedrijf werd opgericht.

Platformen

  • Magento 2 Commerce
  • Alumio

Rol

Strategie, implementatie, integratie

Oplossing

Door Magento 2 Commerce en Alumio te combineren, heeft Jac Hensen zijn benadering via meerdere kanalen geüpgraded om de best mogelijke klantervaring te bieden

Wil je een naadloze ervaring via meerdere kanalen creëren?

De experts van Youwe helpen je graag!

Cookies accepteren?

Youwe gebruikt cookies om u de beste online ervaring op onze website te geven. Wil meer weten? Bekijk onze Privacy voorwaarden

Cookie instellingen