Dat een digitale strategie een strategie is, mag duidelijk zijn, maar wat is het nu precies voor jouw bedrijf? Als we een digitale strategie definiëren, is een digitale strategie een plan voor het maximaliseren van de zakelijke voordelen van data en de technologie die nodig is in jouw bedrijf. Een digitale strategie is noodzakelijk voor jouw digitale transformatie. Met de strategie kun je jouw strategische roadmap maken die laat zien waar jouw bedrijf vandaag is, waar je naartoe wilt en uiteindelijk hoe je daar kunt komen en welke oplossingen of hulpmiddelen daarvoor nodig zijn. Om jouw e-commerce bedrijf naar het volgende niveau te brengen, is een digitale strategie voor e-commerce echt nodig.
De wereld van e-commerce is complex en wordt elke dag complexer. Dit komt omdat de consumentenmarkt verandert. De consument stelt tegenwoordig steeds meer eisen. De consument weet precies wat ze willen en als ze dat niet krijgen, zullen ze jouw bedrijf verlaten en misschien zelfs een negatieve opmerking over je bedrijf online zetten waardoor jouw bedrijf schade kan oplopen. De grootste vraag van de consument tegenwoordig is het krijgen van een goede ervaring. Het is aan jou om de ultieme klantervaring te bieden. Hoe doe je dit? Denk aan UX-ontwerp, CRO, een perfecte betaaloplossing en een duidelijke marketingboodschap. Daarom heb je een digitale strategie voor e-commerce nodig. Ook in B2B is een digitale strategie erg belangrijk, maar in de e-commerce wereld kan je veel klanten verliezen wanneer je geen goede ervaring biedt.
Elk bedrijf heeft een digitale strategie nodig, maar voor e-commerce bedrijven is het belang nog groter. Als je de trends en nieuwste ontwikkelingen in de e-commerce wereld niet bijhoudt, verlies je waarschijnlijk klanten. Elk groot e-commerce bedrijf is een koploper als het aankomt op het gebied van trends, denk aan Amazon. Amazon loopt altijd voorop en gebruikt bijvoorbeeld AI en andere hulpmiddelen om voorop te blijven lopen. Om met bedrijven zoals Amazon te kunnen concurreren, moet je ervoor zorgen dat jouw online bedrijf op koers blijft en een duidelijk einddoel heeft. Om dit te realiseren, moet je een digitale strategie maken en volgen.
Dat een digitale strategie belangrijk is in de e-commerce wereld is niet alleen iets dat we beweren, maar veel leiders in de e-commerce wereld hebben onderzoek gedaan naar dit onderwerp en de volgende statistieken zijn verzameld door Magento. De statistieken laten zien dat niet alleen de e-commerce wereld snel verandert, maar ook wat een digitale strategie voor jouw e-commerce bedrijf kan betekenen.
Wil je ook een digitale strategie creëren? Download de volgende whitepaper: How to create a digital strategy and prove success along the way