Hoe digital commerce jouw winst in B2B zal vergroten

Ben je bezig met jouw digitale transformatie? Of moet je nog beginnen? Als je de laatste vraag met "ja" kan beantwoorden. Dan moet je direct beginnen als je het ons vraagt. Een deel van de digitale transformatie is om jouw bedrijf online neer te zetten en te beginnen met digital commerce. Als B2B-bedrijf kan digital commerce jouw winst enorm verhogen.

Denk na over je klanten

Door digital commerce toe te voegen aan jouw bedrijf, kan je jouw klantenbinding verbeteren door de grootste frustraties aan te pakken. Als het koopproces te traag is, of als de klant het gevoel heeft de controle te verliezen, kunnen ze geïrriteerd raken en op zoek gaan naar alternatieve leveranciers. De koper en hun proces zijn veranderd en met een paar klikken online vindt jouw koper tal van andere leveranciers. Als je niet online zichtbaar bent, trek je geen nieuwe klanten aan en zullen jouw huidige klanten waarschijnlijk vertrekken. E-commerce gigant Magento heeft onderzocht dat 40% van de B2B-klanten erg gefrustreerd raakt als de verkopers niet snel genoeg reageren op hun vragen en verzoeken. Online kan je dit veel sneller doen. 

Digital commerce in B2B

Maar na het implementeren van digital commerce mogelijkheden konden Magento-klanten hun klant behoud percentages met 5% verhogen en de winst werd verhoogd tussen 25% en 95%, afhankelijk van de grootte en situatie van de individuele handelaar. De introductie van digitale mogelijkheden zal de productiviteit van jouw sales team verbeteren. Ze hoeven zelf geen bestellingen meer op te nemen en kunnen zich richten op adviserende verkoop. De gegevens zijn gemakkelijk toegankelijk in het systeem en zullen hen voorzien van informatie om hen te helpen verkopen, waardoor er meer tijd en ruimte overblijft om zich te concentreren op grote accounts en persoonlijke relaties.

Digitaal, bespaart je kosten

Natuurlijk, digital commerce  is in eerste instantie een investering. Maar het is een investering in de toekomst van jouw bedrijf. Digital commerce zal ook de kosten verlagen die je waarschijnlijk nu zult hebben. B2B bedrijven hebben minder mankracht nodig vanwege de mogelijkheid om zelfbediening aan te bieden, gestroomlijnd offertebeheer en eenvoudigere verkoop op afstand. ‘Selfservice B2B commerce websites hebben een veel lagere gemiddelde kostprijs per verkoop dan offline modellen’, aldus een onderzoeksrapport van Forrester Research. Forrester concludeert verder dat digitalisering het aantal telefoontjes van klanten, de kosten van bestellen en de totale kosten om klanten te bedienen, vermindert. Volgens het onderzoek heeft Coca-Cola een kostenreductie van 85% per interactie bij B2B-verkopen meegemaakt.

De voordelen van een online portal

Investeren in e-commerce betekent ook dat je jouw catalogus vaarwel kan zeggen. Dit leidt tot kostenbesparing omdat je deze niet meer hoeft te printen en te verzenden. Als je de hele catalogus afschaft en in plaats daarvan een online portal gebruikt, bespaar je bovendien de ontwerpkosten. Een ander voordeel van het niet werken met een gedrukte of PDF-catalogus is dat het updaten van jouw productfeed eenvoudig is en het stopzetten van producten geen verwarring veroorzaakt. Nieuwe producten op de markt brengen wordt gedaan door een eenvoudige update en klanten missen geen relevante informatie meer. Daarnaast wordt de manier van werken veel sneller, minder tijdrovend en worden al jouw gegevens op één plek opgeslagen. Dit betekent dat al jouw medewerkers in het online portaal kunnen werken in plaats van hun eigen systemen en eigen bestanden. Daarmee kun je gemakkelijk prijzen veranderen en een beetje met de markt spelen. Als de vraag naar een product stijgt, kun je gaan experimenteren met de prijzen of bepaalde klanten korting geven door ze een speciale code te geven.

Als je jouw manier van werken gebruikt zijn al deze dingen niet mogelijk of waar mogelijk, het kost veel meer tijd en ook het papierwerk dat je eruit haalt is immens. Door een online portal te gebruiken, wordt jouw bedrijf efficiënter en bespaar je ook kosten in het werkproces en het verhoogt jouw omzet en winst, omdat je meer klanten kunt aantrekken en een betere gebruikerservaring voor jouw huidige klanten kunt creëren. Wil je weten hoe je begint met je digitale transformatie? Lees het in deze whitepaper!

Wil je weten hoe je jouw digitale transformatie kunt starten?