Het creëren van click & collect-functionaliteiten om onze klanten te helpen tijdens COVID-19

Over de hele wereld worden mensen en bedrijven getroffen door het COVID-19-virus. Sommige bedrijven versnellen in hun digitale transformatie, andere hebben het moeilijk. En zoals in veel landen werden fysieke winkels gedwongen hun deuren te sluiten. Op 2 februari maakte ook premier Mark Rutte bekend dat alle niet-essentiële winkels in Nederland voorlopig gesloten zullen zijn. Wel bood hij retailers een kleine opluchting en stond hij vanaf 10 februari een "click and collect" beleid toe.

Dit betekent dat winkels vanaf deze dag een eigen afhaalpunt buiten bij hun eigen winkel mogen hebben en klanten hun bestellingen kunnen afhalen in plaats van via de post laten verzenden, dit is een mooie uitkomst. Alleen betekent dit wel dat je een click & collect-optie in jouw online winkel moet creëren. Youwe hielp binnen een paar dagen twee van hun klanten om het juiste click & collect-platform op te zetten. Hoe we dat hebben gedaan? Bekijk het hier.

Jac Hensen

Eén van de grootste retailers op het gebied van herenkleding in Nederland, Jac Hensen, moest al hun fysieke winkels sluiten, daarom vroegen ze ons om het mogelijk te maken om in korte tijd een click & collect functionaliteit te realiseren. 

Een vooruitziende blik van Jac Hensen maakte dat Youwe al bezig was met de ontwikkelingen van de mogelijkheid om bestellingen af te halen in de winkels. Tijdens het bestelproces krijgt de klant de mogelijkheid om één van de twaalf Jac Hensen winkels te kiezen voor het afhalen. Het is daarnaast ook mogelijk om de betaling pas te voldoen bij het afhalen van de bestelling. Met behulp van ons integratie platform Alumio zijn razendsnel de juiste aanpassingen gedaan zodat de betreffende winkel de bestelling klaar kan leggen en een afspraak kan maken met de klant voor het afhalen. 
 

Obelink

Obelink, een gerenommeerd bedrijf in de wereld van camping en outdoor met het breedste assortiment aan outdoor producten van Europa, wilde ook de click & collect-optie aanbieden aan haar klanten.

Voor Obelink kon binnen de bestaande mogelijkheden van hun Magento e-commerce platform een eerste versie van “click and collect” beschikbaar worden gemaakt. Dit moest wel alleen gebeuren voor Nederland, omdat Obelink ondanks de ligging tegen de Duitse grens aan geen grensverkeer wil stimuleren. Om ervoor te zorgen dat het distributiecentrum van Obelink de bestellingen klaarlegt bij de winkel voor het afhalen waren eveneens aanpassingen nodig in de orderstromen van Alumio. Op korte termijn zijn er plannen om het voor klanten mogelijk te maken zelf een moment van afhalen te kiezen op basis van de openingstijden van Obelink en de restricties die hieraan worden gesteld. Tot die tijd wordt dit telefonisch opgelost.

In minder dan 10 dagen hebben we het mogelijk gemaakt dat klanten gebruik kunnen maken van de click and collect voor zowel Jac Hensen als Obelink. Dit is een mooi voorbeeld van onze flexibiliteit, zodat we onze klanten kunnen helpen in deze uitdagende tijden.