Fairphone

Naadloze migratie voor het commerce platform van Fairphone

Platformen

Rol

Development, migration support, UX/CRO

Oplossing

Youwe nam de ondersteuning van het bestaande Magento 2 platform over en assisteerde bij de migratie naar Odoo Commerce. De belangrijkste reden voor de migratie naar Odoo Commerce was de naadloze integratie met het bestaande Odoo ERP-systeem van Fairphone. Na de migratie van MVP naar Odoo heeft Youwe de krachten gebundeld met Fairphone door UX/CRO expertise aan te bieden en samen te werken aan het continu verbeteren van de gebruikerservaring.

Tijdens de overgang naar Odoo stuitte Fairphone op beperkingen in de front-end  ontwikkelingscapaciteit van hun nieuwe partner. Ons team zag de urgentie van het opleveren van de migratietijdlijnen en kwam snel tussenbeide, door ons expertise in te zetten voor een naadloze migratie van Fairphone binnen de deadline.

Tot voor kort draaide de webshop van Fairphone op Magento 2. De beslissing om over te stappen op Odoo zorgde ervoor dat het Youwe-ontwikkelingsteam een toezichthoudende rol op zich nam en voor een naadloze migratie. Tegelijkertijd boden we ontwerp- en ontwikkelingsondersteuning vanuit onze Digital Studio om de esthetiek van het nieuwe platform goed te laten aansluiten op die van zijn voorganger.

Na het succesvol faciliteren van de integratie van het ontwerp voor het Odoo-platform, kreeg Youwe het verzoek om onverwachte uitval van interne Fairphone-capaciteit op te vangen, zodat het project op tijd kon worden opgeleverd. Daarnaast breidde onze ondersteuning zich uit naar A/B-testen om duidelijke gegevens te verkrijgen voor het optimaliseren van de gebruikerservaring van Fairphone, met de nadruk op Conversion Rate Optimisation (CRO).

Fairphone zocht design expertise om vitale onderdelen van het commerce platform te verbeteren, zoals de Checkout, Product Configurator en het Login/Accountcreatie traject.

Om het succes van de commerciële activiteiten van Fairphone te garanderen, hebben we geholpen bij een nieuwe productcampagne voor een grotere betrokkenheid van de gebruiker. Door de user journey voor Fairphone-apparaten in kaart te brengen en de merkwaarden te versterken met nieuwe interactieve website-elementen, hebben we Fairphone ondersteund bij het verbeteren van hun online business.

Het team van Youwe werd snel ingewerkt en zorgde voor een soepele platformmigratie.

Onze oplossing

Snelle responsteam van Youwe

Fairphone werd geconfronteerd met een onverwachte vertraging in hun go-to-market voor het vernieuwde Odoo-platform, waardoor een vertraging van twee maanden ontstond. Youwe was in staat om een rapid response team samen te stellen dat Fairphone kon ondersteunen bij het halen van de nieuwe go live datum. Ondanks de verschoven lancering bleef het Youwe-team flexibel en ondersteunde het Fairphone effectief tijdens het migratieproces. Daarnaast bood het Youwe-team ontwikkelingsondersteuning om Fairphone te helpen bij de migratie van hun nieuwe merk naar de Odoo-componenten.

Klantgerichte ervaring

Tijdens de migratie van Magento naar Odoo kwam er meer nadruk te liggen op design, waardoor een naadloze gebruikerservaring nodig was. Youwe leverde daarom design hulp met een specifieke focus op het vertalen van bestaande Magento designelementen voor compatibiliteit met het Odoo platform.

De eisen van Fairphone op het gebied van designondersteuning omvatten verschillende belangrijke aspecten. Ten eerste moest de Checkout flow en Product Configurator worden verbeterd, waarbij een soepele en intuïtieve gebruikerservaring werd gegarandeerd door middel van gebruikersonderzoek en wireframing iteraties. Daarnaast werd een nieuw Login/Accountcreatie-traject ontworpen om aan te sluiten bij verschillende websitestromen. De ondersteuning werd uitgebreid naar een nieuwe productcampagne met als doel de betrokkenheid van gebruikers te vergroten en de zichtbaarheid te maximaliseren.

De user journey voor Fairphone-apparaten, die de live-, end-of-sales- en end-of-life-fasen omvat, werd nauwkeurig in kaart gebracht. Dit omvatte het identificeren van contactmomenten en primaire gebruikerstaken, wat leidde tot een herontwerp van de bijbehorende e-commerce pagina's. Tot slot omvatte het initiatief het versterken van de communicatie van de merkwaarden van Fairphone door middel van de integratie van nieuwe interactieve websitepatronen en -pagina's die storytelling-elementen benadrukken.

 

De resultaten

Toegewijde ontwerpondersteuning

Youwe werd door Fairphone gevraagd om ondersteuning te bieden bij het ontwerp tijdens  zwangerschapsverlof, in eerste instantie 40 uur per week voor een periode van vier maanden. Oorspronkelijk bedoeld als een eenvoudige vervanging, evolueerde het verzoek naar een genuanceerde aanpak, met een herziene scope van 40% vervanging en 60% geavanceerde ondersteuning. Deze geavanceerde ondersteuning was gericht op het verbeteren van UX en het bieden van assistentie bij A/B-testen en vormde een doorlopend project.

Wat we al hebben bereikt met dit project:

  • Snelle onboarding (midden in de kerstdrukte)
  • Naadloze Odoo-migratie, gerealiseerd binnen enkele maanden voor de zomervakantie
  • Effectieve overbrugging van gaten in het interne UX/CRO-team

Platformen

Rol

Development, migration support, UX/CRO

Oplossing

Youwe nam de ondersteuning van het bestaande Magento 2 platform over en assisteerde bij de migratie naar Odoo Commerce. De belangrijkste reden voor de migratie naar Odoo Commerce was de naadloze integratie met het bestaande Odoo ERP-systeem van Fairphone. Na de migratie van MVP naar Odoo heeft Youwe de krachten gebundeld met Fairphone door UX/CRO expertise aan te bieden en samen te werken aan het continu verbeteren van de gebruikerservaring.

Cookies accepteren?

Youwe gebruikt cookies om u de beste online ervaring op onze website te geven. Wil meer weten? Bekijk onze Privacy voorwaarden

Cookie instellingen