De evolutie van B2B-commerce en waarom jouw bedrijf ook moet veranderen

Inde B2B markt neemt het momentum voor oplossingen voor digital commerce toe. Dit betekent dat de markt zoals wij die kennen verandert. Het zijn niet langer B2B bedrijven en B2C bedrijven, maar tegenwoordig zien we steeds meer hybride businessmodellen en B2B2C commerce bedrijven die online werken. Maar wat betekent dit?

De realiteit is dat we in een digitale wereld leven. Als je één van die B2B bedrijven bent die strikt zaken in de B2B markt doet, moet je nu opletten en nadenken over het creëren van een nieuwe strategie. Een digitale strategie. Waarom? De cijfers laten zien dat alleen zaken doen in de B2B markt niet meer voldoende is. Forrester Research voorspelt bijvoorbeeld dat 5,4% van alle B2B verkopen in Europa tegen 2024 digitaal zal zijn, wat een gestage groei van de totale online omzet in B2B voorspelt. Bovendien verkoopt 61% van de fabrikanten nog niet online, en 38% van de groothandels ook niet. 75% van deze groep heeft echter wel concrete plannen om binnen twee jaar (januari 2020) hun digital commerce mogelijkheden te lanceren of te verbeteren. Dit betekent dus dat de meeste B2B bedrijven de relevantie zien bij het verbeteren van hun mogelijkheden voor digital commerce. Als je één van die fabrikanten of groothandelaren bent die daar nog niet over nadenkt, is het nu het moment om dat te doen.

Digitale transformatie

Daarmee komen een groot aantal vragen naar voren, want het plannen en uitvoeren van een digitale strategie doe je niet van de ene op de andere dag. In feite het kost tijd, geld en kennis. Eén van de grootste uitdagingen is niet het identificeren van de noodzaak van digitale transformatie, maar het creëren van belangenbehartiging op alle managementniveaus en uiteindelijk op alle niveaus van de operatie. Zonder overtuiging in het hele bedrijf zal de digitale transformatie lang en pijnlijk zijn. Maar het is de strijd waard. Uiteindelijk geef je jouw bedrijf een nieuw toekomstbestendig bestaan.

Een andere koper

Het toekomstbestendige bestaan zal niet alleen in de B2B markt zijn, maar ook in de B2B2C markt, met behulp van de digitale transformatie zal jouw bedrijf waarschijnlijk ook de B2C markt betreden. Je ziet dit nu al gebeuren. B2B bedrijven verkopen hun producten op marktplaatsen, op social media kanalen en rechtstreeks aan de consument via een webshop. Hierdoor veranderen de markten. Of beter nog, ze zijn al veranderd. Dit komt ook omdat de demografische gegevens van kopers zijn veranderd. Tegen 2025 zullen millennials 44% van de beroepsbevolking zijn. Deze kopers zijn digital natives, ze zijn gewend aan het gemak van digitale interactie in de handel én in hun privéleven. Ze onderzoeken en winkelen online; ze houden niet van gedoe en waarderen een tussenpersoon niet in hun aankoopproces. Als je aan deze kopers wilt verkopen, moet je contact met hen opnemen, voor hen zichtbaar zijn en je moet online zijn omdat zij dat ook zijn, ze gaan niet op zoek naar offline B2B bedrijven.

De behoefte aan een online portaal

Met andere woorden, een B2B-handelsbedrijf met een online portal zal hun klanten- en leads vergroten. Bovendien maakt digital commerce het gemakkelijker om opnieuw contact op te nemen met inactieve klanten. Dit laat zien dat niet alleen de B2B markt verandert, maar ook de hele wereld verandert, de mensen veranderen en de manier waarop we zaken doen verandert. Wil je meer weten over hoe je jouw B2B commerce kunt veranderen? En nog belangrijker: hoe je een een digitale transformatie maakt? Download de whitepaper: Hoe maak je een business case voor digitale transformatie in B2B en leer wat er nu moet gebeuren.

Wil je nu jouw digitale transformatie starten?