Carpetright

Het creëren van de perfecte online winkelervaring

Rol

Strategie en organisatie, digitale marketing, Design, Magento E-commerce- en Pimcore development

Oplossing

Het creëren van een goede online winkelervaring met een overzichtelijk design, op een toekomstbestendig platform.

Met meer dan 470 winkels in het Verenigd Koninkrijk, Nederland en België en met bijna een halve eeuw ervaring is Carpetright dé specialist in binneninrichting. Het nieuwe winkelconcept, gelanceerd in 2016, is een goed voorbeeld van de voortdurende verbetering waarnaar ze streven, zowel in de collectie als in de aangeboden diensten. Om hun nieuwe concept volledig te omarmen, begon Carpetright ook met een digitale transformatie en betrad zij de wereld van de e-commerce met een nieuw Magento-platform.

Het begon allemaal in 1974 in de Benelux, toen in België Carpet-land werd opgericht met een investering van het Deense Taeppenland. Nederland volgde in 1983 met de eerste winkel in Amsterdam. Veel filiaalopeningen in België en Nederland en de uitbreiding naar Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk volgden spoedig. 
 
Ondanks het feit dat Carpetright in de loop der jaren aanzienlijk is gegroeid, blijft het bedrijf vasthouden aan de waarden waar het ooit mee is gestart. Het verkopen van kwaliteitsproducten tegen concurrerende prijzen, met een goede service om de klant te ontzorgen. Deze waarden vertalen ze ook naar de e-commerce wereld want Carpetright vernieuwt niet alleen haar fysieke winkels met het nieuwe winkelconcept, ze betreden ook de wereld van de e-commerce met een moderne Magento shop en een online stijl dat bij hun waarden en het nieuwe winkelconcept past. 
 
Het nieuwe concept wachtte al lang om online te gaan. De oude shop voldeed niet aan het service niveau waar Carpetright nu voor staat. De shop was ook gebaseerd op de oude branding, dus de nieuwe offline branding strategie diende eerst naar een online branding strategie te worden vertaald.

De overgang van een push naar een klantgerichte strategie en het transformeren van het bedrijf naar een echte dienstverlener is een complex proces waarvoor de nieuwe online ervaring cruciaal is. 

Onze oplossing

Starten met een duidelijke strategie

We begonnen met concept workshops en het in kaart brengen van de strategie om zo beter de richting te begrijpen waarin we moesten werken. Om zeker te zijn dat de algemene look and feel van de branding overeenkwam werd dit afgestemd met Dedato, het bureau dat verantwoordelijk is voor de branding van de fysieke winkels.

Een betere ervaring bieden met een duidelijke brand style

Carpetright is altijd een prijsvechter geweest. Dit imago wilden ze echter veranderen naar een merk dat kwaliteitsproducten levert en een goede service biedt. Het ontwerp moest dan ook bij hun kernwaarden passen. De branding van de fysieke winkels was al ontwikkeld in 2016 en wij maakten de online branding. Eerst werden er UX workshops met Carpetright gehouden, waaruit duidelijke user flows werden gecreëerd die bij de nieuwe identiteit van Carpetright moesten passen. Op basis hiervan begonnen we met een ontwerpproces, waarin we nauw samenwerkten met de klant om het best mogelijke design voor het Magento platform te creëren. En dat is niet alles; de volledige merkervaring van Carpetright moest op de Carpetright visie aansluiten.

Magento Commerce

We begonnen met het wijzigen van de bestaande e-commerce omgeving en voegden tegelijkertijd een nieuwe Pimcore installatie toe om de oude en gedateerde PIM omgeving te vervangen. We zorgden ook voor een eerste optimalisatie door zoveel mogelijk plugins te verwijderen. Toen de omgeving stabiel genoeg was, is het redesign geimplementeerd en zijn waardevolle functionaliteiten, zoals de winkelzoeker en de flow voor het aanvragen van een staal gebouwd. 

 

Daarnaast wilde Carpetright graag een verbeterde online winkelervaring gaan aanbieden. De Magento online shop moest niet alleen producten bieden, maar ook service en inspiratie. Carpetright heeft zich van oudsher geprofileerd met een sterke productfocus. De overstap van producten verkopen naar een klantgerichte strategie en het transformeren van het bedrijf in een dienstverlener is een complex proces geweest waarvoor de nieuwe online ervaring cruciaal was. Om deze transformatie succesvol te maken, moest het nieuwe Magento platform ook de diensten van Carpetright laten zien, zoals de opmeetservice thuis, het plaatsen van vloeren en raamdecoratie, gratis stalen, enz. Nu is het platform veel meer dan alleen een online shop.

De resultaten

Het resultaat is een 100% merkgerichte Magento-shop die past bij de nieuwe Carpetright visie. De shop sluit ook aan op de offline communicatie en branding in de winkels. De shop straalt kwaliteit uit, heeft niet meer het budgetimago, maar blijft tegelijk toch herkenbaar als Carpetright. Met deze nieuwe shop kan Carpetright een veel betere ervaring service bieden. Op de site is veel inspiratie te vinden. Bijvoorbeeld blogs over de nieuwste trends voor vloeren. Daarnaast biedt het platform inzichten in de diensten van Carpetright zodat bezoekers een beter begrip hebben van wat ze moeten weten voordat ze bijvoorbeeld een nieuwe vloer of raamdecoratie willen kopen. Maar dan zijn we er nog niet: de integratie van Magento en Pimcore zorgt er verder namelijk voor dat Carpetright een stabiel en toekomstbestendig platform heeft dat klaar is om nog verder geoptimaliseerd te worden. De nieuwe e-commerce shop van Carpetright heeft al diverse successen opgeleverd, zoals:

  • Toename in het aantal online winkel bezoeken
  • Toename in de online omzet
  • Toename van de levensduur van de shop
  • Toename in NPS
     

Rol

Strategie en organisatie, digitale marketing, Design, Magento E-commerce- en Pimcore development

Oplossing

Het creëren van een goede online winkelervaring met een overzichtelijk design, op een toekomstbestendig platform.