Amac

Amac optimaliseert met een omnichannelervaring

Platformen

  • Magento

Rol

Strategie, implementatie

Oplossing

Met Magento was Amac in staat om een probleemloze omnichannel-ervaring te creëren voor hun klanten - online en offline!

Amac heeft nu 46 winkels in heel Nederland en is de snelst groeiende Apple Premium Reseller van het land. Ook het online kanaal is erg belangrijk. Hoewel het grootste deel van de verkoop nog steeds via een van de fysieke verkooppunten verloopt, is de interactie tussen online en offline groot. "De webshop trekt veel bezoekers en is daarom een zeer bepalende verbindende factor,"  

Om hun klanten optimaal te kunnen bedienen, is Amac in 2012 gestart met de transformatie van een pure offline speler naar een omnichannelbedrijf. Maar voordat de eerste stappen naar een omnichannelaanpak konden worden gezet, moest de webwinkel grondig worden gereviseerd. De functionaliteiten van de webwinkel waren op dat moment verouderd en het design paste niet meer bij het imago dat Amac als Premium Reseller nastreefde .

Amac had een vernieuwing nodig qua ontwerp en functionaliteit om een optimale omnichannel integratie te bereiken.

Onze oplossing

Opgezet om te integreren

Een aantal zaken was essentieel voor het selecteren van nieuwe online winkelsoftware. Amac werkte al met het ERP-systeem van SAP en was op zoek naar een platform dat daaraan gekoppeld kon worden. Vooral vanwege de mogelijkheid om meerdere winkelviews te beheren, was de keuze voor Magento de juiste volgende stap.

De resultaten

Meerdere portalen

Sinds de introductie van de nieuwe site werkt Amac met verschillende portalen. Naast de reguliere consumentensite is er een aparte portal voor bedrijven en een gericht op onderwijs. Via een speciale login hebben studenten en medewerkers van onderwijsinstellingen toegang tot een webshop met een aangepast assortiment tegen een gereduceerd tarief. Ouders van kinderen die gebruik maken van hun iPad voor educatie kunnen de apparatuur ook via Amac tegen een gereduceerd tarief aanschaffen.

Voorraad up-to-date

Een ander belangrijk uitgangspunt was het inzichtelijk maken van de voorraad. "Nieuwe producten zijn vaak schaars. Als je ze op voorraad hebt, is it het al een USP. En als je ook kunt aangeven hoeveel artikelen je hebt en op welke locatie, dan maak je het de consument gemakkelijk". Dit is nu beschikbaar op de productpagina, of de artikelen online of in de winkel verkrijgbaar zijn, en hoeveel er beschikbaar zijn.

Met behulp van een E-store Locator is er een verbinding gemaakt tussen de webshop en alle fysieke winkels. Het enige wat de potentiële klant hoeft te doen is zijn postcode in te voeren. Het systeem laat vervolgens zien welke winkels het gewenste product hebben. Als het artikel niet online beschikbaar is, kan Amac ervoor kiezen om het artikel uit een van de winkels mee te nemen en van daaruit naar de klant te sturen. Ongeveer 30 procent van de online klanten kiest ervoor om de bestelling in de winkel op te halen.

 

Klaar om een probleemloze omnichannelervaring te creëren

De Youwe-experts hebben een bewezen staat van dienst in het creëren van omnichannel-ervaringen