Binnen Marketing Automation speelt e-mail een belangrijke rol. E-mail zorgt ervoor dat je jouw klanten én leads bindt en boeit met aantrekkelijke content. Dat zie je terug in verhoogde engagement onder jouw doelgroep en een sterke reductie in het aantal afmeldingen. Dankzij geavanceerde segmentatie in jouw marketing automation pakket ben jij altijd relevant, voor iedereen. Dit is bij e-mail automation niet vanzelfsprekend. Hoewel goedkoop, is het nadeel dat je vaak één vormgeving hebt voor je templates en de segmentatie opties beperkt zijn.
Marketing Automation wordt geprezen om de veelzijdige mogelijkheden. Een soort Big Brother die de touwtjes van jouw website goed in de hand heeft. Bezoekersgedrag wordt zorgvuldig gemonitord en vormt de basis voor sterke persona’s. Leads worden automatisch gesegmenteerd aan de hand van slim ingestelde regels. Een ander belangrijk verschil is het campagne management. Dit werd bij e-mail marketing beperkt tot de website en e-mail. Marketing automation garandeert het beheer van een multichannel campagne.
Marketing Automation is veelzijdig, maar vraagt net als e-mail automation om een effectieve strategie. Succes komt namelijk, in tegenstelling tot sommige beloften, niet uit de lucht vallen. Een kritische inventarisatie is van belang:
Een strak plan zorgt voor een gerichte implementatie van Marketing Automation in jouw organisatie, zodat je jouw succeskansen vergroot.
Je hebt jaarlijks een redelijk marketingbudget tot jouw beschikking en dit resulteert ook in prima resultaten. Jouw marketingactiviteiten zijn erop gericht om relevante contactmomenten met klanten en leads te realiseren. Maar wélke activiteit heeft nu de doorslag gegeven voor aankoop? In hoeverre is jouw resultaat terug te relateren aan je inspanningen, zodat je elke periode scherpere keuzes kunt maken? Met marketing automation meet je welk resultaat je met elke geïnvesteerde euro hebt behaald.
Marketing Automation is overigens in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar. De vraag is of een organisatie met weinig rijervaring direct in een Ferrari wil stappen. De budgettaire impact van Marketing Automation verschilt, er zijn pakketten op de markt verkrijgbaar die niet veel schelen van e-mail automation en er zijn pakketten die zich meer lenen voor de grote (internationale) corporates.
Marketing Automation valt naar eigen smaak in te richten en dat begint al bij de aanschaf. De pakketten lopen uiteen en het is van belang eerst te oriënteren. Daar mag e-mail automation niet bij worden vergeten. Hoewel Marketing Automation het potentieel van e-mail automation heeft overstegen doet het nog altijd goede zaken. Het is belangrijk om te onthouden dat Marketing Automation vooral is bedoeld om ten gunste te komen van de marketing en sales taken en het is nu slechts de vraag of je dat als onderdeel gaat gebruiken van een groter geheel of bij de eenvoud van e-mail automation blijft. Het belangrijkst is een goede strategie. Vandaar uit bouw je aan een efficiënte aanpak.