Wat kan Marketing Automation bijdragen aan het succes van jouw marketingafdeling en hoe zorg jij voor een overtuigende business case? Marketing Automation is een door software geautomatiseerd proces waarbij je een profiel opbouwt van jouw doelgroep. Zo kun je één op één relevante informatie aanbieden gedurende het gehele koopproces en de dialoog aangaan via verschillende kanalen, bijvoorbeeld via e-mail, mobile, web en social media kanalen.
Het stroomlijnen van veel voorkomende taken in een geautomatiseerd proces, scheelt niet alleen tijd, maar helpt je ook inzichtelijk te maken of je mensen de goede dingen (goed) doen. Een goed Marketing Automation Systeem. helpt het overzicht te bewaren, prioriteiten te stellen en consequenties van keuzes inzichtelijk te maken. Met Marketing Automation hoeft niemand het wiel opnieuw uit te vinden: sjablonen, formulieren, landingspagina’s, checklists etc. kunnen eenvoudig worden hergebruikt en je krijgt inzicht in wat wel of niet goed werkt.
Inzicht in de markt, de intenties van prospects en in de perceptie van klanten over producten en diensten is cruciaal om onderbouwde beslissingen te kunnen nemen over wat een organisatie moet doen om haar succes te vergroten. Met Marketing Automation verzamel je als marketing gaandeweg een schat aan informatie over klanten en prospects. Dat het systeem een waardevolle en vooral betrouwbare bron van informatie is over de markt en klanten.
Als manager wil je de bijdrage van marketing aan de organisatie duidelijk kunnen aantonen, wat alleen mogelijk is als resultaten structureel en analyseerbaar worden vastgelegd. Een goed Marketing Automation systeem helpt je de toegevoegde waarde van iedere geïnvesteerde euro te laten zien en omgekeerd de negatieve impact van elke reductie in marketinguitgaven.
Het klinkt cliché, maar er zit helaas wel een kern van waarheid in: sales en marketing spreken een andere taal. Sales spreekt in termen van relaties en verkoopkansen terwijl marketing het heeft over contactmomenten en doelgroepen. Marketing Automation helpt de taalbarrière uit de weg, doordat er meer duidelijkheid wordt verschaft over waar marketing mee bezig is en sales invloed heeft op de prioriteiten.
Uit onderzoek van Beeckestijn Business School blijkt dat 70% van de aankoopreis al is voltrokken vóórdat het eerste sales contact plaatsvindt. De voornaamste reden waarom marketing automation door bedrijven wordt toegepast is om impact te maken in die eerste fase van de aankoopreis.
Met Marketing Automation wordt vergaande inzicht in de doelgroep en hun gedrag verkregen, die vervolgens op efficiënte wijze door sales en marketing worden gebruikt om, ieder vanuit zijn eigen kracht en expertise, impact te maken tijdens de aankoopreis.