Het is duidelijk dat een digitale strategie een strategie is en dat deze voor jouw digitale bedrijf is, maar wat is een digitale strategie nu precies? Als we een digitale strategie definiëren, is een digitale strategie een plan voor het maximaliseren van de zakelijke voordelen van data en de technologie die nodig is in jouw bedrijf. Een digitale strategie is noodzakelijk voor jouw digitale transformatie. Met de strategie kun je jouw strategische roadmap maken die laat zien waar jouw bedrijf vandaag de dag is, waar je naartoe wilt en uiteindelijk hoe je daar kunt komen en welke oplossingen of tools daarvoor nodig zijn. Je moet het zien als een kaart van de kapitein op een schip, zonder de kaart heeft het geen nut om over de wereld te varen, met de kaart is er een doel dat moet worden bereikt. De digitale strategie is jouw kaart, zonder de strategie heeft jouw bedrijf geen duidelijk doel voor ogen.
Nu denk je misschien: "Ik weet precies waar mijn bedrijf naartoe gaat." Maar heb je dit op papier geschreven? Zo niet, dan heb je geen digitale strategie. De digitale strategie is gericht op een gedetailleerd plan voor mensen, processen en technologie om de doelstellingen te bereiken, inclusief de ontwikkeling op lange termijn in een roadmap. De digitale strategie is een richtlijn voor het hele bedrijf die je jaren kan gebruiken. Waarom is dit belangrijk? In de onderstaande afbeelding zie je 10 redenen waarom jouw bedrijf een digitale strategie zou moeten hebben.
Nu is de grote vraag hoe creëer je de perfecte digitale strategie? Eerst moet je beslissen of je een statische of datagestuurde digitale strategie wilt maken. Beide beginnen met dezelfde stap waarbij je een bruikbaar framework creëert. Dit framework geeft je de structuur die nodig is om ervoor te zorgen dat je niets vergeet bij het plannen van de strategie. Om het framework bruikbaar te maken, moet je denken aan de volgende 5 punten:
1. Prioriteren
2. Strategisch
3. Actie periodes (sprint/Agile werken)
4. Oplevering
5. Inzichten
Als je aan ons vraagt welke strategie je moet kiezen, zeggen we een datagestuurde digitale strategie. Een datagestuurde aanpak houdt in dat al jouw papieren aantekeningen worden omgezet in data acties; wat betekent dat je relaties, afhankelijkheden, tijdstempels en tal van andere nuttige informatie aan dat stuk data kunt toevoegen. Dit resulteert in de mogelijkheid om de digitale strategie te visualiseren en dynamisch te maken met realtime relevantie. Er zijn geen verouderde documenten meer tijdens de oplevering, maar voordat je over visualisatie spreekt, moet je het hebben over structuur. Het leveren van een succesvolle strategie betekent niet dat je helemaal opnieuw moet beginnen. We zijn er allemaal aan gewend om activiteiten en projecten succesvol af te leveren, het is nu tijd om strategisch te worden. Met het juiste framework, dat gericht is op het leveren van korte-termijnresultaten voor een lange termijn doel, kan je de juiste tactieken en acties ontwikkelen om de doelstellingen te realiseren. Met behulp van de best practice-frameworks die resultaten opleveren, bouw je de tactieken en acties om de doelstellingen in de strategie te realiseren. Focus je niet meer op silo-projecten die zorgen voor reikwijdte, verandering van functionaliteit, divergentie van het doel en laat de strategie de touwtjes in handen nemen!
Wil je meer weten over hoe je de perfecte digitale strategie kunt maken? In deze whitepaper, vind je frameworks, een roadmap en meer om de perfecte strategie te creëren. Download de whitepaper voor meer informatie over hoe je een uitvoerbare en succesvolle digitale strategie kunt maken.