Het CRO proces om meer conversies en een hoger rendement op jouw website te realiseren

Een blog door Charlotte Pauwels, CRO specialist bij at Youwe

Online vind je duizend artikelen hoe makkelijk en snel je Conversion Rate Optimization (CRO) kan toepassen voor het verhogen van de conversies op jouw website. Natuurlijk lijkt dit hulpvol en het kan zelfs zijn dat ze het gewenste effect voor jou opleveren. Maar de echte waarde van CRO ligt niet in quick wins en best practices. CRO is namelijk een proces.

Conversion Rate Optimization gaat over het daadwerkelijk begrijpen van jouw gebruikers. Hoe gedragen zij zich? Wat hebben ze nodig? Wat willen ze? Ontdek wat de drijfveren zijn achter je bezoekers en hoe jij ze het beste kan helpen. Hoe jij dat doet? Daarvoor gebruik jij CRO. 

CRO is een proces

Het is belangrijk om in te zien dat Conversion Rate Optimization een proces is met als doel een hoger rendement uit jouw website te halen. Voorbeelden van een hoger rendement zijn meer leads, meer downloads of, bijvoorbeeld, meer (terugkerende) sales. Gedurende het proces leren we van elke stap. Elke stap vertelt ons meer over de gebruiker, welke ons weer de mogelijkheid geeft om onze inzet te optimaliseren. 

Omdat we niet geloven in quick fixes maar in lange termijn oplossingen hebben onze CRO specialisten een agile aanpak ontwikkeld dat helpt jou het meeste te halen uit jouw CRO inzet. Het CRO proces bestaat uit drie stappen die uitgevoerd moeten worden. De drie stappen zijn: 

Stap 1: Waar zit het probleem? 

Voordat we beginnen met het verbeteren van de conversies nemen we eerst een stap terug. We starten het CRO proces met het identificeren waar het probleem zit. Allereerst beginnen we met het verzamelen van zoveel mogelijk informatie op jouw website dat van de doelgroep beschikbaar is. Meestal is er al veel onderzoek gedaan naar de consument, klant of lead. Denk bijvoorbeeld aan oude marketing plannen, merk verhalen, business plannen, market research en uitgeschreven customer journeys. Wij duiken in al deze informatie en gebruiken dit als achtergrond informatie. 

Naast dat we de gebruiker willen leren kennen, is het belangrijk om jouw organisatie te leren kennen en haar KPI's te weten. Wat is de missie en visie? Wat zijn de key producten/services en wat zijn de meest belangrijke producten/services? Denk ook aan de geschiedenis van het bedrijf en waar het vandaan komt. We nemen dit mee als we gaan optimaliseren. Daarnaast, en meest belangrijke, is dat het duidelijk moet zijn wat de organisatie wilt bereiken. Wat zijn de doelen en welke KPI's zijn verbonden aan deze doelen? Wanneer de doelen niet specifiek zijn, raden wij ze aan eerst te identificeren.

Nadat de doelen en doelgroep duidelijk zijn is het tijd om te beginnen met een grondige data analyse van jouw website. Het doel van deze analyse is het identificeren van knelpunten in de funnel van awareness tot conversie. Hoe komen de gebruikers in aanraking met de website? Welke pagina's zien zij? Hoe gedragen de gebruikers zich op deze pagina's? Welke paden volgen ze door de website? En op welke pagina's verlaten zij de website? Deze data analyse geeft goed inzicht in de probleem gebieden van de website en zorgt ervoor dat we effectief en efficient te werk gaan. 

Step 2: Wat is het probleem? 

Als we de vraag hebben beantwoord: "Waar zit het probleem?" gaan we door naar stap 2: "Wat is het probleem?". Er zijn verschillende technieken die we kunnen inzetten om de gebruikersproblemen te onthullen. Hotjar is een tool die wij vaak gebruiken om heatmaps te maken welke elementen laten zien waar de bezoekers klikken in de website, hoe zij hun muis bewegen op de pagina en tot welk moment zij scrollen. Deze heatmaps geeft ons informatie over het gedrag van de bezoeker. Zijn dit de elementen waarvan wij willen dat de bezoekers op klikken? Is de pagina diepgaand genoeg? Gaat de muis van de bezoeker over de belangrijkste onderdelen? Op basis van deze informatie kunnen problemen worden geïdentificeerd. 

Step 3: Hoe kunnen wij het oplossen? 

Nadat we weten waar het probleem zit en wat het probleem is, kunnen we beginnen aan de oplossing. Alle ideeën voor optimalisatie worden verzamelend in een groot document en dan geprioritiseerd. De optimalisaties welke gemarkeerd worden als hoge prioriteit worden uiteengehaald en onderverdeeld in aanpassingen in de development backlog en de test backlog. We testen ideeën wanneer we willen zien hoeveel impact dit kan maken. Sommige aanpassingen hebben geen test fase nodig en zullen met zekerheid de website verbeteren. Alle items in de test backlog zullen weer geprioritiseerd worden, op basis van verwachte impact op de KPI's, implementatie prioriteit en technische complexiteit. Wanneer een test beeïndigd is, kunnen we beslissen of we deze verwijderen, herhalen op basis van nieuwe inzichten of plaatsen we de optimalisatie in de development backlog. Hierna gaan we door naar het volgende item op de test backlog en of beslissen we om ervoor te kiezen om stap 2 opnieuw te doen, of zelfs teruggaan naar stap 1. Dit is het einde van de cirkel. Om meer conversies en een hoger rendement uit jouw website te halen is het daarom belangrijk om Conversion Rate Optimization als een proces te zien. Een proces waarin jij steeds beter en meer inzicht krijgt in jouw bezoeker door elke stap die je neemt. 

Heb jij hulp nodig bij het verbeteren van jouw CRO? Youwe is hier om jou te helpen! Onze experts kunnen jou helpen met niet alleen het verbeteren van jouw CRO maar ook een complete online strategie. Neem contact met ons op. 

Wil jij jouw CRO verbeteren?

Wij zijn hier om jou te helpen!