De digitale transformatie is momenteel erg belangrijk in de commerce wereld. Dit komt doordat de verschuiving van de offline wereld naar de online wereld groter is dan ooit. Als je als bedrijf niet online opereert, heeft dat veel nadelen. Ten eerste bereik je niet je hele doelgroep. Mensen kopen meer online, niet alleen in B2C maar ook in B2B. Wanneer je nog niet digitaal werkt, kost het je veel meer mankracht en tijd, bovendien kan jouw organisatie gemakkelijk een fout maken. Om dit te voorkomen en op een betere, snellere en online manier te werken, zijn er veel tools en digitale oplossingen bedacht. Om deze te implementeren, moet je beginnen met jouw digitale transformatie. Dit is het gebruik van nieuwe, snelle en vaak veranderende digitale technologie om problemen op te lossen. Het maakt vaak gebruik van cloud computing, waardoor de afhankelijkheid van hardware van gebruikers wordt verminderd, maar de afhankelijkheid van cloudservices op basis van abonnementen toeneemt.
Voordat je begint met jouw digitale transformatie, moet je een digitale strategie voor B2B maken. Het maken van een strategie is complex en kost tijd, dus je moet jouw digitale transformatie onderverdelen in beheersbare doelstellingen die in fasen worden geleverd om onderweg succes op te bouwen. De digitale transformatie is te groot en belangrijk om alleen succes aan het einde te meten. Om te beginnen moet je een framework en een stappenplan maken. Waar wil je over een paar weken, maanden en jaren zijn? Maak een jarenplan om naar een groter doel te werken. Het creëren van een bruikbare strategie is cruciaal. De volgende afbeelding laat zien hoe een digitale strategie voor B2B moet worden opgezet.
Data
Gebruik je huidige data, elk bedrijf heeft veel data beschikbaar. Praat met jouw klanten en ontdek hoe je kan verbeteren. Kijk ook naar de concurrenten. Wat zijn ze aan het doen? Match dat.
KPI's
Definieer uw KPI's. Zonder KPI's kunt u het succes van uw bereikte doelen niet evalueren.
Slimme doelstellingen
Creëer slimme doelstellingen. Doelen hebben is niet genoeg, maak ze slim. Met de slimme doelstellingen kunt u uw doelen echt bereiken. Dit komt omdat ze specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en op tijd gebaseerd zijn.
Goals
De doelen worden succesvol bereikt met slimme doelen. Wat wil je bereiken? Wat zijn je doelen?
Visie
Om jouw digitale transformatie te starten, moet je en idee hebben van de toekomst van het bedrijf. Waar wil je over 5 jaar zijn? Alles wat je opschrijft in de digitale strategie voor B2B moet deze visie ten goede komen. De tooling die je nu aanschaft, moet in deze visie passen, anders verspilt je jouw tijd en geld aan tooling die uiteindelijk binnen korte tijd moet worden vervangen.
Digitale transformatie kost tijd en geld. In jouw digitale strategie voor B2B wordt duidelijk welke tools je mist en welke processen je moet veranderen. Maar een digitale strategie biedt veel voordelen voor jouw organisatie. Uiteindelijk zul je een modern online platform hebben en zul je een digitaal bedrijf zijn; dit verhoogt jouw winst en nog veel meer. Enkele voordelen die een digitale transformatie zal opleveren zijn:
Tegenwoordig is een digitale strategie voor B2B en ook voor B2C iets waar bedrijven niet zonder kunnen leven. Wil je weten hoe u een succesvolle digitale strategie kunt maken? Download onze whitepaper: Hoe maak je een uitvoerbare digitale strategie en navigeer je op weg naar succes. Een digitale strategie geeft niet alleen jouw organisatie structuur en een duidelijke visie, maar levert uiteindelijk veel voordelen op voor jouw organisatie.