Auping
Johannes Albertus Auping begon in 1888 een bedrijf wat nu uitgegroeid is naar Royal Auping. Hij had nooit kunnen voorspellen dat zijn op gaas-gebaseerde bedbasissen, welke hij distribueerde naar ziekenhuizen in Nederland, zou uitgroeien tot één van de meest prominente leverancier op het gebied van bedden en matrassen. Tot op de dag van vandaag is het bedrijf nog steeds een familiebedrijf en voor de afgelopen 125 jaar is Auping de meest gekozen specialist voor consumenten die het kwaliteitsvaandel hoog hebben staan. Het merk staat garant voor een goede nachtrust en optimale comfort in maar liefst 27 landen.
Door de opkomst van internet moest Auping zich richten op haar online aanwezigheid. De ambitieuze plannen van Auping voor een grootschalig digitaal transformatie project leidden hen naar Youwe. Samen met onze strategen en software-architecten hebben we een meerjarig project vormgegeven om hun architectuurlandschap te upgraden en tegelijkertijd de business case te ondersteunen met strategische roll-outs in de loop van het project.
Auping heeft geprofiteerd van de full-service mogelijkheden van Youwe, van strategie tot implementatie en van design tot digitale marketing. Als resultaat realiseerde Youwe een toekomstbestendig, state-of-the-art platform gebouwd met Drupal dat Auping de flexibiliteit geeft die het nodig heeft voor toekomstige inspanningen. En dat is niet alles, de ontwerpen van de Nederlandse, Deense, Belgische, Britse en Duitse websites werden bijgewerkt en het Digital Marketing team van Youwe hielp met het opzetten van de SEO, CRO en een campagne project.
+480%
Inkomsten uit e-commerce
+300%
Verhoogde Google-positie
+105%
Organisch verkeer
Onze oplossing
Na de pitch nam het Youwe Drupal team het huidige Drupal CMS van Auping over. Auping had al een Drupal 7, Drupal 8- en Single-Page Applicatie, dus startte Youwe met een migratieproject. Later voegde Youwe Drupal 8-applicaties en native REACT-applicaties zoals de winkelzoeker, matrasadviseur, afspraaktool en Google (My Business) Reviews) toe aan de architectuur. De API-first benadering van Drupal 8 maakt het mogelijk om verschillende applicaties via plug-and-play aan te brengen op het CMS. De API's kunnen in de toekomst altijd worden gebruikt of op een ander platform worden geïntegreerd. Het gehele platform is zo gebouwd dat het niet alleen de perfecte e-commerce oplossing is, maar ook om de bezoekers van de Koninklijke Auping website een echte beleving te bieden. De laatste stap is om volledig te upgraden naar Drupal 9, waarmee Auping nog jarenlang een stabiel Drupal-platform heeft.
Auping sprak de wens uit om haar e-commerce mogelijkheden uit te breiden, zowel in het assortiment dat online aangeboden kan worden als in internationale expansie. Hun oorspronkelijke platform voldeed niet in termen van mogelijkheden en prestaties. De producten van Auping zijn in hoge mate aanpasbaar om aan specifieke klantbehoeften te voldoen, wat resulteerde in zijn eigen uitdagingen die moesten worden overwonnen. Youwe implementeerde een Magento 2 shop, geïntegreerd binnen het Drupal CMS. Internationale expansie werd mogelijk gemaakt en steeds meer producten uit Auping's portfolio konden online worden verkocht. De ultieme mijlpaal: het eerste (geconfigureerde!) bed dat online verkocht is.
De ambities van Auping voor een cutting-edge klantervaring pasten perfect bij een headless benadering van de front-end van het platform. Hierdoor kan Auping profiteren van de beste oplossingen op het gebied van CMS, e-commerce en tal van andere oplossingen met behoud van een uniforme en naadloze merkbeleving.
De overgang naar een meer e-commerce-gedreven platform betekende een herzien ontwerp dat in overeenstemming is met de richtlijnen voor bedrijfsmerken. De UX- en visuele ontwerpers van Youwe vertaalden de resultaten van verschillende kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksinspanningen naar een consistent, gloednieuw ontwerp.
Het ontwerpteam heeft het huidige ontwerp van de Auping website opnieuw ontworpen. Dit is gedaan voor alle Auping internationale websites. Zo gingen de nieuwe responsive designs live op de Nederlandse, Deense, Britse, Belgische en Duitse websites. De beoordeling van Auping was om de huidige ontwerpen te optimaliseren en het UX-design en de communicatie te verbeteren. Het ontwerpteam optimaliseerde de pagina's voor de store locator en plaza, maar verbeterde ook de navigatie, zoekmogelijkheid en maakte banners met vloeibare content en communicatie-items zoals e-mails.
Het digitale marketingteam van Youwe werd gevraagd om te helpen met de online aanwezigheid van Koninklijke Auping. Auping wilde meer bezoekers trekken en hun SEO optimaliseren. Om dit te vergroten, heeft het team een trefwoordanalyse, technische analyse en inhoudsanalyse gemaakt. Dit gaf Auping veel inzicht. Met behulp van Youwe zijn nieuwe online pagina's gemaakt en SEO-gerichte content gepubliceerd. Dit leidde tot een verhoogde Google-positie met meer dan 300%. Daarnaast is Youwe begonnen met het optimaliseren van de website om bezoekers om te zetten in leads voor de Auping winkels offline of in kopende klanten online.
Ook de website van Aupings is geoptimaliseerd met CRO. Uit data-analyse bleek dat Auping de meeste winst kon maken door zich te concentreren op het maken van een winkelafspraak. Zo konden de store locator en de Auping Plaza pagina's met behulp van CRO verder verbeterd worden. Om te ontdekken wat er verbeterd kan worden, is de chat geanalyseerd, zijn gebruikerstests uitgevoerd en zijn registraties van websitebezoeken bekeken. Hieruit bleek onder meer dat de store locator vaak een doodlopende weg is voor gebruikers die op zoek zijn naar een geschikt product. Ook vonden bezoekers het lastig om producten te vergelijken en was het niet voor iedere gebruiker duidelijk hoe Aupings mix-and-match systeem werkt. Er zijn veel aanpassingen gedaan om dit te verbeteren. Dit resulteerde uiteindelijk in 47% meer winkelbezoeken en 66% meer omzet. Een enkele A/B-test op de Auping Plaza-pagina toonde ook aan dat een kleine aanpassing de conversieratio met 41% verhoogt.
Youwe's design team worked with Auping to rebrand and redesign their platform, ensuring a seamless user experience. They conducted user research and a five-day design sprint to identify and address design challenges. The team provided ongoing UX support to Auping, ensuring that the website remained user-friendly and up-to-date. Additionally, they created a bed and boxspring configurator, which allowed users to personalize their products. Overall, Youwe's design team played a key role in creating a visually appealing and user-friendly platform for Auping.
De resultaten
Youwe streeft naar langdurige samenwerkingen met haar klanten. Samenwerken van strategie tot uitvoering heeft volgens ons de meeste toegevoegde waarde. Met Auping hebben we een meerjarig project ontwikkeld, waarbij we de juiste werkvolgorde bepalen. Door Agile te werken, zorgen we ervoor dat bedrijfswaarde continu wordt geleverd en behouden we de flexibiliteit om bij te sturen wanneer dat nodig is. Samen hebben we gepionierd door gebruik te maken van gloednieuwe technologieën en hand in hand te innoveren. Een volledige digitale transformatie is geen big bang, maar een continu proces. De ervaring van Youwe hielp Auping bij het maken van keuzes waarmee ze een toekomstbestendig, duurzaam platform kregen.
Tom ter Horst, Online Marketeer at Royal Auping