6 Praktische Google Analytics dashboards

Een blog door Charlotte Pauwels, CRO specialist bij at Youwe

Grote kans dat er binnen jouw bedrijf gewerkt wordt met Google Analytics, dé tool van Google waar je heel veel waardevolle statistieken over jouw website uit kunt halen. Wist je dat je ook zelf aangepaste dashboards kunt aanmaken? Youwe zou Youwe niet zijn als we je hier niet van alles over zouden vertellen.

Een Google Analytics dashboard: waarom zou je?

Google Analytics biedt een schat aan informatie, maar kan hierdoor juist ook erg onoverzichtelijk zijn. Soms is het een hele kunst om de data juist te interpreteren en om hier vervolgens een goede beslissing over te nemen. Een Google Analytics dashboard kan in dit geval voor opheldering zorgen.

Hoe ziet een Google Analytics dashboard er uit?

Een dashboard is een verzameling van widgets. Het biedt bedrijven een overzicht van de rapporten en statistieken die voor hen het belangrijkst zijn. Via een dashboard kun je veel relevante statistieken tegelijk bijhouden, je kunt snel controleren hoe accounts presteren én je kunt zien wat de correlatie is tussen de dashboards. Youwe deelt maar liefst zes verschillende (en handige) Google Analytics custom made dashboards die je voor verschillende doeleinden kunt gebruiken. Dag overbodige cijfers en hallo statistieken waar je wél iets mee kunt!

Zes handige Google Analytics dashboards

Here we go, dit zijn de handigste dashboards die wij je van harte aanbevelen. Per dashboard zie je de KPI’s die geïmplementeerd kunnen worden als widget in het betreffende dashboard.

1. Social Media dashboard

Benieuwd wat de effectiviteit is van jouw social media marketing? Maak dan een Social Media dashboard aan en zie meteen wat de commerciële waarde is van jouw verschillende social media kanalen én van je campagnes. Bevindt jouw doelgroep zich vaak op social media? Dan kunnen onderstaande KPI’s je vast en zeker meer inzicht geven:

  • Procentueel aandeel per sociaal platform
  • Conversiepercentage van alle social media
  • Bezoekers per platform versus aantal verkopen
  • Bezoekers per dag van de week versus pagina’s per bezoek
  • Gedeelde URL’s via social media
  • Locaties van e-mailbezoekers
  • Totale bezoekerstrend versus omzet
  • Gemiddelde bezoekersduur
  • Pagina’s per bezoek
  • Het bouncepercentage
  • De omzet van de verschillende social media kanalen

2. Doelgroepen dashboard

Wil je meer inzicht krijgen in je verschillende doelgroepen? Splits je klanten en bezoekers dan op in segmenten. Zo kun je per segment bijvoorbeeld inzicht krijgen over in welke steden er meer conversies plaatsvinden of dat er meer transacties plaatsvinden via mobiel of via desktop. Met de juiste informatie per doelgroep kun je vervolgens heel gericht je marketing inzetten én Google AdWords campagnes optuigen die gericht zijn op bepaalde doelgroepen of relevante locaties. De volgende KPI’s kunnen je hierbij helpen:

  • Bezoekers uit de top tien steden van herkomst versus omzet
  • Bezoekers per apparaat versus omzet
  • Bezoekers per tijdsperiode versus omzet
  • Bezoekers van de doelgroep politiebureaus versus omzet
  • Bezoekers van de doelgroep schoolgebruikers versus omzet
  • Bezoekers van de doelgroep belastingdienst versus omzet
  • Bezoekers van de doelgroep bankmedewerkers versus omzet
  • Bezoekers van de doelgroep ministeries versus omzet
  • Bezoekers van de doelgroep gemeentehuizen versus omzet
  • Bezoekers van de doelgroep medisch personeel versus omzet
  • Bezoekers van alle overige doelgroepen versus omzet

3. E-mail dashboard

Werkt jouw bedrijf met e-mailcampagnes en marketing automation? Dan is dit een belangrijk dashboard om de effectiviteit van deze campagnes te meten. Het is hierbij wel van belang dat je allereerst begint met het taggen van de mailings. Doe je dit niet, dan heb je kans op ontbrekende data. Loopt de tagging goed, dan heb je inzichtelijk welke e-mails voor omzet zorgen en welke niet. Ook kun je zien op welk tijdstip je het beste kunt mailen, welke communicatie-uitingen aanslaan én welke landingspagina’s zorgen voor de hoogste omzet. Je kunt hierbij denken aan deze KPI’s:

  • Totaal aantal bezoekers uit de e-mails
  • Het conversiepercentage van de mailings
  • Het aantal transacties van de mailing
  • De gemiddelde orderwaarde van de mailings
  • De totale e-mailomzet
  • Een overzicht van de locaties van e-mailbezoekers in Nederland
  • Het bouncepercentage vanuit de mailings
  • De dagen die de meeste aankopen genereerden versus bezoekers
  • De top e-mailcampagnes op bezoekersaantal versus omzet
  • Effectiviteit van de meest bezochte landingspagina’s versus conversieratio
  • Effectiviteit van de meest bezochte landingspagina’s versus bouncepercentage

4. E-commerce dashboard

Met het e-commerce dashboard krijg je gemakkelijk inzicht in de prestaties van je website, want wat levert B2B e-commerce of B2C e-commerce je daadwerkelijk op? In dit dashboard kun je alle KPI’s opnemen die van belang zijn. Ook kun je zien welke producten voor de hoogste omzet zorgen. In de tabel ‘waarde per bezoekers op de top 5 traffic drivers’ zie je de commerciële waarde van ieder kanaal overzichtelijk uitgesplitst. Verder kun je gebruik maken van deze KPI’s:

  • Aantal transacties
  • Aantal bezoekers
  • Conversiepercentage
  • Gemiddelde orderwaarde
  • Omzet exclusief verzendkosten
  • Omzet inclusief verzendkosten
  • Top tien omzettrekkers op producten
  • Kosten van Google AdWords
  • Omzet uit Google AdWords
  • De campagnes met de hoogste productomzet versus de AdWords-kosten
  • De waarde per bezoeker op de top vijf ‘traffic drivers’

5. SEO dashboard

Wil je weten hoe je meer kunt halen uit zoekmachine optimalisatie (SEO)? Dan is het SEO dashboard jouw new best friend. In dit dashboard ligt de focus op de verschillen tussen branded, non branded, generieke zoekwoorden, longtail zoekwoorden, SEO-zoekwoord kansen en de waarde van het SEO verkeer. Op deze manier zie je meteen hoeveel omzet je via verschillende zoekwoorden kunt genereren. Onderstaande KPI’s kunnen je hierbij helpen:

  • Totale SEO-opbrengst
  • SEO-opbrengst uit non branded
  • SEO-bezoekers uit non branded
  • Bezoeken versus opbrengst
  • Bezoeken versus waarde per bezoek
  • Prestatie generieke zoekwoorden met bezoekers versus opbrengst
  • Prestatie middensegment zoekwoorden met bezoekers versus opbrengst
  • Prestatie long-tail zoekwoorden met bezoekers versus opbrengst
  • Non branded zoekwoorden uit AdWords met de hoogste opbrengst versus conversiepercentage
  • Non branded zoekwoorden uit SEO met de hoogste opbrengst versus conversiepercentage
  • Zoekwoorden met de hoogste orderwaarde
  • Interne zoekopdrachten

Probeer ook om inzicht te krijgen in welke zoekwoorden via Google AdWords je echte omzettrekkers zijn die nog niet organisch zijn afgedekt. Interne zoekopdrachten zijn ook van belang. Monitor deze zoekopdrachten en combineer ze met de belangrijke meta tags op de productpagina’s.

Nog een gratis tip van Youwe: kijk ook eens naar de kwaliteit van je terugkerende bezoekers. Stel: je bent zes maanden bezig geweest om nieuwe bezoekers voor je website te krijgen. In dit dashboard zie je meteen of deze nieuwe bezoekers zorgen voor een stijging van de omzet of voor een stijging van het conversiepercentage. Is dit niet het geval? Dan is de kwaliteit van deze nieuwe aangeboorde zoekwoorden én nieuwe bezoekers dus lager dan het gemiddelde van je website. Wil je hier meer over weten? Youwe helpt je graag met een gratis SEO scan.

6. Google Adwords dashboard

Last but not least: het Google AdWords dashboard. Zoals de naam al doet vermoeden, geeft dit dashboard je meer inzicht in de prestaties van je Google AdWords adverteren campagnes, want weet je bijvoorbeeld wat je werkelijke ROI is van deze campagnes? Google Analytics geeft je met deze KPI’s een handig overzicht.

  • Totale SEO-opbrengst
  • SEO-opbrengst uit non branded
  • SEO-bezoekers uit non branded
  • Bezoeken versus opbrengst
  • Bezoeken versus waarde per bezoek
  • Prestatie generieke zoekwoorden met bezoekers versus opbrengst
  • Prestatie middensegment zoekwoorden met bezoekers versus opbrengst
  • Prestatie long-tail zoekwoorden met bezoekers versus opbrengst
  • Non branded zoekwoorden uit AdWords met de hoogste opbrengst versus conversiepercentage
  • Non branded zoekwoorden uit SEO met de hoogste opbrengst versus conversiepercentage
  • Zoekwoorden met de hoogste orderwaarde
  • Interne zoekopdrachten

Je ziet het: de bovenstaande dashboards vormen een goed vertrekpunt voor iedere commerciële website en webshop. Google Analytics heeft enorm veel data, maar vaak zitten ze dus verstopt. Met behulp van deze zes custom made dashboards breng je alle KPI’s die voor jouw bedrijf van belang zijn samen.

Kun je wel wat hulp gebruiken?

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het instellen van deze dashboards of heb je behoefte aan uitleg over het lezen van de dashboards zodat jij goed onderbouwde beslissingen kunt nemen voor marketing doeleinden? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met Charlotte op telefoonnummer (010) 466 86 38 of stuur een e-mail naar c.pauwels@youweagency.com We helpen je graag verder!

Cookies accepteren?

Youwe gebruikt cookies om u de beste online ervaring op onze website te geven. Wil meer weten? Bekijk onze Privacy voorwaarden

Cookie instellingen