Zegro
Nog niet zo lang geleden bestelden restaurants hun benodigdheden per fax. Een bestellijst van 100+ was eerder regel dan uitzondering. Zegro is een bekende naam in de regio Rotterdam. Veel restaurants in de omgeving kiezen ervoor om hun verse levensmiddelen en horecabenodigdheden bij Zegro te bestellen. Daarom is het belangrijk dat het bestellen zelf plezierig blijft. Zegro vind dit ook en met het nieuwe Magento-platvorm zet Zegro een nieuwe stap richting de toekomst.
Onze oplossing
Zegro heeft met hulp van Pimcore haar volledige datamanagementstructuur opgebouwd. Meer dan 90% van alle transacties zijn digitaal en Zegro is volledig afhankelijk van een solide dataplatform en e-commerce framework. De naadloze datadistributie van Pimcore orkestreert veel datastromen naar hun complexe IT-landschap.
Pimcore is verantwoordelijk voor al het databeheer van de IT-systemen van Zegro. Pimcore is gekoppeld aan de instore weegsystemen, het e-commerce platform, de Progressive Web App en het AFAS ERP systeem.
Zegro kan al haar data efficiënter beheren en distribueren volgens de GS1-dataclassificatie, waardoor klanten en medewerkers direct over actuele verkoop- en productinformatie beschikken.
Dankzij Pimcore kan Zegro ook eenvoudig hun productinformatie verrijken. Ze besparen enorm veel tijd, terwijl tegelijkertijd de kwaliteit van de productinformatie sterk wordt verbeterd. Nu worden producten gemaakt met een minimale hoeveelheid informatie, denk aan afbeeldingen en ingrediënteninformatie. Vaak waren de producten niet verrijkt. Nu vereist het proces dit en wordt de verantwoordelijkheid deels rechtstreeks bij de leveranciers zelf gelegd. Hierdoor is de productinformatie beter dan voorheen en is de User Experience enorm verbeterd.
Bovenop de Pimcore MDM-infrastructuur zijn er verschillende Progressive Web Apps gecreëerd om de klantervaring te verbeteren en de kosten en het onderhoud te verlagen. Zo hebben we een PWA sales app gemaakt. Met deze PWA kunnen de klantenservice en het verkoopteam eenvoudig bestellingen invoeren en slimme klantgegevens krijgen die direct zichtbaar zijn. Hier kunnen ze speciale opmerkingen over de leveringsovereenkomsten zien.
Alles moet gericht zijn op een efficiënt bestelproces en gebruiksgemak voor de klant. Zegro moderniseert en digitaliseert. Alle processen verlopen via de webshop; bestellingen plaatsen, facturen opvragen en leverdata kiezen.
Alles moet zo eenvoudig mogelijk zijn, waarin op zoek moeten naar wat je wilt niet nodig is. Zelfs iets specifieks als het vacuüm sealen van een specifiek stuk vis moet in een oogwenk worden gevonden. Bovendien wilt je dat klanten hun eigen controle hebben in het bestelproces. De integratie met het Zegris / Solidis bestelsysteem was een grote uitdaging. Omdat alle mutaties direct worden verwerkt, wist de logistieke afdeling wat er moest gebeuren. De inONE-integratie van Zegro kan als uniek worden beschouwd. Het inkoopportaal, geïntegreerd met de Magento webshop, zorgt voor een automatische orderverwerking.
De resultaten
Een kleiner orderverwerkingssysteem en geautomatiseerde administratie. Dankzij het Magento platform hebben de accountmanagers nu meer tijd om daadwerkelijke verkopen te realiseren. Het kan zijn dat een restaurant de bestellijst wijzigt en besluit iets anders te kopen. In dat geval krijgt de accountmanager een automatische melding. Hierdoor kan hij zich probleemloos aanpassen aan de wensen en behoeften van de klant.
De PWA bestelapp realiseerde een stijging van het totaal aantal gebruikers van het online bestelkanaal. De klant krijgt een gepersonaliseerd assortiment te zien en een eenvoudige manier om bestellingen toe te voegen met een barcodescanner. Momenteel bestelt meer dan 85% van de klanten online. Samen met Zegro werkt Youwe er hard aan om de laatste 15% te overtuigen om over te stappen naar het online platform.