Walraven Sax
Walraven Sax begon zijn activiteiten al als vroeg in 1823, wat maakte dat dit één van de oudste wijnhandelaren en stokerijen van de Nederlandse markt is. Als onderdeel van International Schulmberger group heeft Walraven Sax nu zowel haar eigen merken als een uitgebreid portfolio van A-merken. Als onderdeel van het faciliteren van productie en als export organisatie heeft het moederbedrijf verschillende distributies over heel Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Switzerland en de Verenigde Staten. De kwaliteit van de service is belangrijk voor Walraven Sax. Het leveren van goede service is belangrijker dan het leveren van alleen producten. Door het leveren van meerwaarde op uitgebreide support, co-creatie en innovatie zijn dit de ingrediënten voor het succes van Walraven Sax, binnen de keten van consumenten, leveranciers en collega's.
Walraven Sax sprak Youwe aan om mee te denken met het realiseren van een nieuw platform dat ze konden gebruiken als springplank voor meerdere doeleinden. Deze doeleinden zijn de realisatie van een nieuwe website in de eigentijdse positie van Walraven Sax, een centrale MRM (Marketing Resources Management) database voor het beveiligen van product en merk informatie van verschillende bronnen (zoals ERP) en de uitwisseling van deze data naar verschillende externe bronnen, zoals een EDM applicatie (Copernica), het CRM systeem en de online wijnkaarten tool. Om dit te realiseren ontwikkelde Youwe een uniek Product Informatie Management systeem.
Onze oplossing
Het was een mooie uitdaging dat leidde tot de volgende oplossing: Het samenbrengen van verschillende bronnen van informatie in de bestaande Walraven Sax IT infrastructuur met een slim ontworpen Product Informatie Management platform. En van een 'single-point-of-truth' aanpak om zo te zorgen dat de verschillende product, sales en marketing teams allen in Walraven Sax centraal kunnen beheren en te verrijken met alle (master) data en assets, maar ook toegang te hebben tot data en assets in verschillende manieren naar de diverse kanalen en doelgroepen.
In het kort, het is niet alleen de oplossing voor de toekomst, maar ook die van overmorgen om zo te zorgen dat de meerwaarde in de complete keten van klanten, leveranciers en collega's te zien is.
De keuze voor een Product Informatie Management systeem is die van Pimcore. Er is voor Pimcore gekozen zodat deze één applicatie zowel CMS, PIM, MDM als een DAM oplossing kan leveren. Dit resulteerde in een nieuwe B2B website dat niet alleen automatisch gevoed wordt door product data, maar ook in welke de producten verrijkt worden met relevante content door marketing. In het specifiek is het een Enterprise Content Platform met de volgende eigenschappen:
De resultaten
Voor een meetbaar resultaat is het nog te vroeg om iets te zeggen, maar we ervaren wel al een aantal veranderingen:
Een geoptimaliseerd informatie proces dat leidt tot een consistente product informatie. En ook klanten worden aangespoord om gegevens achter te laten op de website zodat zij gebruik kunnen maken van persoonlijke services en informatie.
Pauline Joosen (CRM Specialist bij Walraven Sax) ziet ook een groot verschil: "Wij zien nu al een behoorlijk verschil in de snelheid waarin we onze leveranciers en klanten kunnen bedienen. Om maar een voorbeeld te geven: Hiervoor moesten wijnkaarten handmatig voor klanten in elkaar worden gezet met een ouderwets, tijdrovende oplossing. Omdat onze product data nu via Pimcore dagelijks naar 3rd party cloud oplossing loopt, zien we de ommekeer in het maken van de wijnkaarten van 1 uur naar een gemiddelde van 10 minuten per wijnkaart gaan."
Pauline Joosen, CRM Specialist Walraven Sax