De gedachte van de toekomst is: 1 platform, 1 centrale data bron

Product Informatie Management (PIM), Content Management Systeem (CMS), Master Data Management (MDM), Digital Asset Management (DAM), Mobiele Applicatie Management (MAM), het zijn termen die steeds vaker voorbijkomen. Ergens in je achterhoofd heb je onthouden dat de ‘1 Platform, 1 centrale data’ gedachte ‘the next level in content (data) management systemen’ is. Het is dan ook veelomvattend, efficiënter en toekomstgericht, maar wat zijn nu precies de voordelen?

We lichten de drie grootste voordelen uit: het toevoegen van meer beleving, het optimaliseren van één-op-één-marketing en het verminderen van het aantal IT-systemen op de zaak.

Je bent distributeur of groothandel en je hebt duizenden producten of diensten die je jouw klanten kunt aanbieden. Tot nu toe ging dat altijd keurig met alle productdata die daarbij hoorde, maar na afloop van wéér een marketingcongres is er toch iets blijven hangen. Iets wat je steeds vaker in de media tegenkomt is dat consumenten beleving en sfeer zoeken. Precies de sfeer en beleving die niet te vinden is in 1001 data.

Kale productdata wordt voorbijgestreefd door sfeer. Obligate productbeschrijvingen zijn ingehaald door storytelling. ‘Content should be an experience, anywhere and on any channel.’

Mooi, maar hoe kun je die sfeer en die informatie erbij leveren? Richting diverse doelgroepen en verschillende klantsegmenten of zelfs één-op-één distribueren? Het is één van de redenen waarom veel collega distributeurs- en groothandelaren overstappen op een PIM-MDM-systeem: één systeem voor Product Informatie Management en alle andere data in je bedrijf, maar is het nu ook voor product informatie management, website data of ook voor master data management? Ingewikkeld allemaal…

De voordelen van een allesomvattende tool

  • Met de ‘1 Platform’ gedachte tool bundel je systemen voor PIM, CMS, DAM, MDM en MAM in één

Het IT-landschap in het gemiddelde bedrijf is al complex genoeg. Die IT-manager zit niet altijd te wachten op een wirwar aan leveranciers met elk hun eigen voordelen en voorwaarden. E-commerce en business managers al evenmin. Een veelvoud aan systemen vergroot de complexiteit van het IT-landschap enorm. Daar gaat je kans om snel stappen te zetten in het digitaliseren van je business, of om het nieuwe marketing idee of e-commerce concept snel uit te rollen.

  • Je kunt meer beleving toevoegen

Standaard productinformatie is here to stay! En dat verandert ook nooit. De afnemer wil nu eenmaal specs, afmetingen en bestelhoeveelheden weten, maar dat is niet meer genoeg. Ook in zakelijke dienstverlening groeit het belang van beleving, maar is dat niet een utopie in de B2B-markt? Zeker niet. De B2B-cliënt is als particuliere consument verwend door hoogwaardige ervaringen op websites als die van Coolblue of Bol.com. De cliënt verwacht, eenmaal op de zaak, een vergelijkbare ervaring als ‘thuis’.

Reken er ook maar op dat er over materiaal A een heel interessant verhaal over de oorsprong valt op te duikelen. En die ene ongebruikelijke maar succesvolle toepassing van product B triggert de aandacht van je doelgroep. Een systeem, waarin alle data aanwezig is stelt je in staat om jezelf neer te zetten als autoriteit of als expert. Als je distributeur of groothandel bent, gaan je klanten die informatie van groot belang vinden. Met een MDM-PIM-systeem heb je de mogelijkheid die content direct door te zetten. Dubbel werk is er dus niet meer bij.

  • Je kunt content één op één aanbieden

Alle data in één bron vergroot de grip op je klant. Via big data heb je het profiel van die klant al goed in het vizier. De opmars van Artificial Intelligence geeft nog meer mogelijkheden om die klant ‘te leren kennen’. Dit biedt jou ook de mogelijkheid de klant de informatie aan te bieden die hij/zij interessant vindt. Content die past in zijn interesseprofiel en customer buyer journey. Een standaard CMS geeft dan al snel niet thuis. Bijvoorbeeld bij het maken van specifieke landingspagina’s met het genereren van dynamische content. Daarvoor is een systeem vereist dat slimmer is dan een CMS en alle data ter beschikking heeft. Een systeem dat automatisch uit de brij van content precies die items kan selecteren waarvan jij weet dat die van meerwaarde zijn voor die éne afnemer en niet voor die andere.

  • Plus en min

Binnen een 1 Platform-systeem zijn alle functionaliteiten gebundeld die je nodig hebt. Toegegeven: de toepassing van een dergelijk systeem binnen een organisatie vraagt meer van de medewerkers. Werken met WordPress of Drupal is eenvoudiger, maar de besparingen die daar tegenover staan, in de vorm van een beperking van het aantal systemen, zijn echter vele malen hoger. Hiernaast maken systemen als Adobe Indesign en Pimcore (Lees hier meer over Pimcore) grote stappen in de gebruiksvriendelijkheid van de toepassingen.

Ja zeker, het werkt: losse systemen voor PIM, CMS, DAM, MDM, MAM en e-commerce, maar wel tegen hogere kosten, met een langere time-to-market en met een onoverzichtelijk IT-landschap. Een succesvol voorbeeld van een 1 Platform-tool is Adobe Experience Designer. Bekijk het model hieronder voor meer informatie.

Wil je meer weten over PIM?

Download onze whitepaper: PIM nooit meer foute product informatie. 

Cookies accepteren?

Youwe gebruikt cookies om u de beste online ervaring op onze website te geven. Wil meer weten? Bekijk onze Privacy voorwaarden

Cookie instellingen