Veel e-commercebedrijven gebruiken al vormen van Artificial Intelligence om hun klanten beter te begrijpen, nieuwe leads te genereren en een verbeterde klantervaring te bieden, maar maak jij ook al gebruik van de volgende trends? Deze zullen in 2022 en daarna namelijk alleen maar belangrijker worden.
Er zijn (gelukkig) nog maar weinig bedrijven die aan cold-calling doen als sales techniek. Veel bedrijven maken nu gebruik van advertenties en social media kanalen om hun doelgroep te bereiken. En de pioniers van vandaag gebruiken toepassingen als Dynamic Pricing, Forecasting, chatbots etc. om een effectiever salesproces te realiseren. Zo is een duidelijke trend dat Artificial Intelligence geïntegreerd wordt in het CRM (customer-relationship management) van jouw organisatie. Zo maken veel AI-systemen natuurlijk taalonderwijs en spraakinvoer mogelijk, zoals Siri of Alexa. Hierdoor kan een CRM-systeem vragen van klanten beantwoorden, hun problemen oplossen en zelfs nieuwe kansen voor het sales team identificeren. Een mooie case is die van The North Face, een grote e-commerce retailer. Het bedrijf maakt gebruik van AI in het sales proces om zijn consumenten beter te begrijpen. Aan de hand van AI stellen zij online kopers in staat om hun perfecte jas te vinden. Zo stellen zij via AI-technologie voor gesproken invoer vragen aan de klant zoals: “Waar en wanneer gaat u uw jas gebruiken?”. De software scant vervolgens honderden producten om de perfecte overeenkomsten te vinden op basis van realtime klantinput en eigen onderzoek, bijvoorbeeld zoals weersomstandigheden in de omgeving. Hierdoor zal de klant dus snel het perfecte product te zien krijgen en hoeft deze niet allerlei zoekacties te verrichten. Artificial Intelligence geeft klanten een snellere toegang tot informatie en dat is noodzakelijk in een wereld waar alles steeds sneller gaat en waar klanten verwachten dat zij snel geholpen worden. Virtuele assistentie zal dan ook alleen maar belangrijker worden. Ook Amazon gebruikt al een virtuele assistent genaamd Alexa. Alexa is onlangs naar voren gekomen als één van de meest prominente stemmen in de e-commerce branche. Het systeem is met succes geïntegreerd in de eigen producten van Amazon en in producten van andere fabrikanten. Zo kan je met behulp van Alexa op het Echo-apparaat van Amazon bijvoorbeeld lokale optredens voor het aankomende weekend ontdekken via StubHub, vervoer van en naar het evenement regelen via Uber, of zelfs een vooraf eten bestellen bij Domino’s (en de status van de bestelling in het echt bijhouden). Dankzij AI kun je dus de klant beter helpen voor en na de aankoop en hier weer op inspelen.
Wanneer het gaat over personaliseren is er vaak het gevaar dat dit in conflict gaat met de privacy van jouw klanten. En na de ingang van de AVG zijn hier strenge eisen aan verbonden. Toch is er een manier hoe retailers dit probleem kunnen oplossen. Het antwoord is Artificial Intelligence. Zo moet je ervoor zorgen dat klanten niet door hebben dat jij alleen gegevens van hun wilt voor eigen doeleinden. Gebruikers zijn namelijk wat meer op hun gemak bij het delen van hun gegevens als zij hier echt iets waardevols voor terugkrijgen. Als je bijvoorbeeld Google Now toegang geeft tot jouw account, worden jouw agenda’s, e-mails en zoekgedrag gesynchroniseerd. Elke ochtend zal het systeem jou begroeten met een korte briefing van wat je momenteel op je bord hebt en zal het je laten weten of je te laat op kantoor komt vanwege een treinannulering. Hierdoor krijgen de gebruikers daadwerkelijk iets waardevols terug en geven zij met plezier hun gegevens af.
Marketing Automation kennen we allemaal, maar IT Automation is een trend die we in 2022 alleen maar meer gaan zien. In plaats van de marketingactiviteiten automatiseren gaat het hier dus om het automatiseren van de IT-activiteiten van jouw organisatie met behulp van Artificial Intelligence. Volgens een onderzoek van de Harvard Business Review zei 44% van de bedrijven in de wereldwijde studie van Harvard dat ze AI gebruikten om beveiligingsinbreuken te detecteren en verhelpen, terwijl 41% zei dat ze AI gebruikten om problemen met de gebruikerstechnologie op te lossen. Nog eens 34% zei dat IT Artificial Intelligence gebruikte om het productiebeheer te verminderen door middel van automatisering. En deze cijfers zullen alleen maar oplopen. Zo is AI een handige tool om hackers op te sporen en om jouw organisatie vervolgens veilig te houden.
Wil jij weten wat de trends op het gebied van Marketing Automation zijn in 2022? Dat lees je hier!
AI heeft het mogelijk gemaakt om computers te leren spraak te begrijpen, zoals Siri en Alexa, maar wist je dat we computers ook kunnen leren om te zien? Beeldherkenning verwijst naar het vermogen van computers om gegevens uit visuele bronnen te verwerven, verwerken en analyseren. Er zijn veel toepassingen voor beeldherkenning, waaronder de mogelijkheid om ziekten te diagnosticeren, kentekenplaten te detecteren en foto-analyse mogelijk te maken om betalingen of andere verificaties te voltooien. Het kan bedrijven ook helpen hun marketing te verbeteren. GumGum gebruikt zijn eigen computervisie technologie om afbeeldingen en video’s van miljoenen pagina’s op internet te scannen, waardoor merken relevante advertenties kunnen plaatsen waar gebruikers deze waarschijnlijk zullen zien. Hierdoor wordt de juiste doelgroep bereikt en dat levert jouw organisatie een groot voordeel op.
Dankzij Artificial Intelligence is het mogelijk om te voorspellen welke producten jij het meest retour gestuurd krijgt en hier kan jij dan ook mooi op inspelen. Zo krijg jij inzicht in welke drivers (informatievoorziening website, logistieke proces, klantgedrag en productinformatie) retouren bepalen en hoe jij die retouren kunt reduceren. Dit bespaart jou vervolgens een hoop hoge kosten.
Virtuele assistentie is een trend die we nu al zien en ook noemden wij het al bij de trend om het salesproces efficiënter te maken. Maar ook is dit een grote trend voor de klantenservice. Zo zijn in de afgelopen jaren veel bedrijven, groot en klein, begonnen met het gebruik van chatbots; deze door AI aangedreven tool kan de vragen van jouw website bezoekers beantwoorden, leads kwalificeren en klanten helpen bij het uitchecken. Maar verwacht in 2019 meer vooruitgang te zien in AI-powered klantenservice. Bedrijven zullen niet alleen chatbots gebruiken, ze zullen virtuele agenten creëren – met een gezicht en een persoonlijkheid die bij elkaar én bij het bedrijf passen – die zelfs nog meer klantenservice taken voor jouw bedrijf aankunnen. Zo is Autodesk’s virtuele agent Ava bijvoorbeeld een vrouwelijk gezicht en stem die spreekt op een manier die aansluit bij het merk van het bedrijf. Het is veel succesvoller dan hun vorige chatbot, omdat het team tijd investeerde in het creëren van een persona. Verwacht in 2019 dat meer bedrijven investeren in levensechte virtuele agenten op basis van AI om boeiende gesprekken met klanten te blijven voeren.
Dynamic Pricing is een AI-model die jouw prijsstrategie kan veranderen. Wat het model doet? Het berekend een bepaalde prijs op basis van verschillende input variabelen. Zo kunnen aan het model ook variabelen worden toegevoegd zoals seizoen, land en klantprofielen en hierdoor wordt de prijs van de producten ook aangepast naar de grote van de vraag. Zo wordt Dynamic pricing vaak gebruikt om de optimale prijs voor de meest toonaangevende producten (Key Value Products) te voorspellen om de totale orderwaarde in marge te laten groeien. De drie grootste voordelen van deze AI-oplossing zijn: