Dit betekent dan ook dat de webshop niet het eindpunt van de customer journey is en al zeker niet het beginpunt. Om de customer journey zo succesvol mogelijk te laten verlopen, moet je de data van al deze kanalen, de website en jouw interne systemen kunnen gebruiken.
Data is cruciaal om de consument te begrijpen en zijn gedrag te herkennen. De data helpt de onvermijdelijke digitale transformatie richting te geven en jouw klanten te bereiken. De juiste data zorgt er tevens voor dat je weet welke advertentiebudgetten impact hebben.
Het IT-landschap wordt steeds complexer en het aantal kanalen en de hoeveelheid data groeit snel. “We zien dat data steeds meer de drijfveer is achter de digitale transformatie die bedrijven maken,” zegt Thies Kuijlman, digitaal consultant bij Youwe. “Data is het nieuwe goud. Net als olie in de vorige eeuw, is data nu al een bron van groei en disruptie. De kwaliteit en kwantiteit van data geeft informatie over het leven en het gedrag van je klanten. Dat stelt ons in staat beter en persoonlijker te communiceren en processen beter in te richten en organiseren. Dat doen wij bij Youwe inmiddels al vele jaren succesvol voor fabrikanten, groothandels, retailers en distributeurs, zoals Vink Kunststoffen, Auping, Denksport, Quooker en PostNL.”
Vroeger was een webshop het enige kanaal, maar tegenwoordig verkoop je producten net zo gemakkelijk via bijvoorbeeld marketplaces of socials. Klantgedrag en de customer journey veranderen dus, laat Dennis Reurings, medeoprichter van Youwe weten. “Door een veelvoud aan kanalen neemt de complexiteit enorm toe. Vroeger kon je uit de voeten met Google Analytics. Dat lukt vandaag de dag niet meer. Door de verschillende tools die worden ingezet, zien we versnipperde data ontstaan. Inzicht ontstaat pas als je jouw Facebook en Instagram data kunt combineren met je winkelkassa, webshoporders en je mailsysteem.
Bedrijven zien door de bomen het bos niet meer en kunnen deze verbanden ook niet leggen. Wij leggen de mogelijkheden uit, centraliseren de data, zorgen voor slimme IT-tooling en helpen bedrijven om de kansen van online te benutten!
Dennis vervolgt: “Een voorbeeld hiervan is Dynamic Pricing. Dit is een Artificial Intelligence algoritme die met behulp van jouw data de optimale prijs voor jouw producten berekent om zo meer marge te maken. Dit gebeurt via hetzelfde principe als bij vliegmaatschappijen. Wanneer jij op vrijdagochtend kijkt, kan jouw ticket duurder zijn dan op vrijdagavond.”
Maar hoe ziet de toekomst er nu uit voor jou als webshop eigenaar? Als we kijken naar de future of retail, verwacht Dennis dat de mogelijkheden qua personalisatie alleen maar zullen toenemen. De online beleving van de klant moet centraal staan in jouw organisatie. Dit komt omdat niet alleen jij te maken hebt met meer data, maar de klant ook. Zij zien dagelijks vele advertenties, zowel offline als online en het is tegenwoordig niet alleen belangrijk om op te vallen, je moet jouw beloften ook waar maken. “Bedrijven zullen steeds beter in staat zijn de juiste informatie aan de juiste klant te presenteren op het juiste kanaal. We zijn steeds beter in staat om vast te leggen hoe de klant denkt, waar hij zich bevindt en wat hij nodig heeft om een beslissing te maken. Dat op een efficiënte manier organiseren zonder een heel leger aan personeel te hoeven inzetten, is onze kracht. Dat is mogelijk omdat we software en data voor ons laten werken,” zegt Thies.
Het mag duidelijk zijn dat er een hoop is veranderd in de wereld van e-commerce en alleen nog maar meer zal veranderen. Hoe jij mee kan gaan in deze veranderingen? Gebruik je data!