3 redenen waarom je nu moet starten met het digitaliseren van je B2B organisatie

Een blog door Dennis Reurings, PIM Specialist bij Youwe Agency

Overal duiken de woorden digitale transformatie op, maar wat is het en hoe kom je daar? Nog belangrijker waarom zou uw bedrijf mee moeten doen aan deze digitale transformatie?

Wat is de return on investment van digitale transformatie?

Volgens een onderzoek wat is uitgevoerd door de Huffington Post onder 500 digital strategy specialisten, die dagelijks consultancy en advies projecten uitvoeren bij organisaties (cijfers uit 2016), levert de digitalisering van de business niet alleen een verhoging van de online omzet op, maar heeft het ook een grote impact op de werknemers die actief zijn binnen het bedrijf. Zij hebben namelijk veel meer vertrouwen in een positieve toekomst van het bedrijf.

3 Redenen om te digitaliseren

Om je businessmodel digital proof te maken


Digitaliseer uw businessmodel. 
Bestaande businessmodellen liggen door de digitale ontwikkelingen onder vuur, waardoor de noodzaak om het model digital proof te maken ontstaat. Dat betekent: digitaliseer uw producten en klantcommunicatie op alle bedrijfsonderdelen en digitaliseer orders en bedrijfsprocessen naar de klant op een gelijke manier over diverse kanalen.

Introduceer nieuwe businessmodellen. 
Combineer kennis van onder anderen het product, de dienst en de branche met digitale trends en tools. Zo introduceerde Nike de ‘fuel bands’, de fitnesswatches, als nieuw product. Adidas kwam bijvoorbeeld met een voetbal met sensors die het aantal aanrakingen en de snelheid kan meten.

Internationaliseer uw businessmodel. 
Met behulp van digital tooling kunt u producten en diensten internationaal promoten en efficiënt voor een ‘global presence’ te zorgen.

Om de klantervaring te optimaliseren

Het leren kennen van uw klanten levert ongekende marketingmogelijkheden op. En wie erin slaagt om de communicatie met de klant te digitaliseren, bespaart geld en verhoogt de klantervaring en de loyaliteit.

  • Leer uw klanten kennen door middel van analytics, klantgedrag, big data en segmentatie

  • Verbeter klantcommunicatie en vooral interactie door de inzet van digitale producten en tooling zoals een smartphone (WhatsApp, sensoren in smartphones, geodetecting, wifisignalen etc). Daardoor kun je je marketinginspanningen één op één richten en zelfs een event trigger based maken (‘realtime predictive marketing’).

  • Digitaliseer klantcontact momenten: zet social media in om vragen te beantwoorden, gebruik self service portals en apps om dienstverlening te automatiseren en zorg ervoor dat de communicatie op elk kanaal gelijk is.

Transformeer operationele processen

  • Digitaliseer en automatiseer operationele processen.

  • Werkplekken worden virtueel, via de ‘cloud’ beschikbaar aan iedereen, altijd en overal.

  • Prestaties worden inzichtelijk door artificial intelligence (en eerst via BI ­KPI dashboards) waardoor beslissingen gemaakt kunnen worden op basis van gedetailleerde realtime gegevens van klanten, producten, regio’s en medewerkers

Wie zijn de voortrekkers van digitale transformatie?

De CMO (34%) en CEO (27%) zijn veelal in de lead als kartrekkers van het digitaliseringsproces, gevolgd door de CIO/CTO (19%) en CDO (15%).

Wat zijn de grootste uitdagingen op het gebied van digitalisering?

Uitdaging nummer 1 (71%) is: kennis en begrip voor het klantgedrag, in het bijzonder de customer journey, omdat organisaties niet afdoende in staat zijn klantgedrag te begrijpen, zijn zij ook niet in staat tot het verkrijgen van een succesvolle digitalisering. Hier hangt namelijk het businessmodel (kernkeuze) vanaf.

  • 69% geeft aan dat door gebrek aan data of gebrek aan een businesscase er geen onderbouwing is om te digitaliseren.
  • 67% zegt dat ‘compliance’, ‘legal’ of ‘risk’ een transformatie naar digitalisering in de weg staan.
  • 64% heeft gebrek aan resources.
  • 63% ervaart dat er geen cultuur is om te groeien naar een agile organisatie waardoor digitalisering uit blijft, met andere woorden: gebrek van leiderschap en visie.
  • 62% heeft geen budget gealloceerd voor digitale transformatie, wat ook een gebrek aan visie is.


Bron
De cijfers zijn afkomstig uit een onderzoek wat gebaseerd is uit 2016, maar zeer uitgebreid is uitgevoerd door middel van het ondervragen van 500 digital transformation strategy specialisten, die dagelijks consultancy en advies projecten uitvoeren bij verschillende organisaties. Het onderzoek is uitgevoerd door de Huffington Post (zie ook http://www.huffingtonpost.com/vala-afshar/the-2016-state-of-digital_b_12074114.html)

Cookies accepteren?

Youwe gebruikt cookies om u de beste online ervaring op onze website te geven. Wil meer weten? Bekijk onze Privacy voorwaarden

Cookie instellingen